Tijd om de regels inzake het Europese ODR-platform na te leven

Verkoopt u online en zoekt u een andere manier om de winkelervaring van uw klanten te verbeteren? Met het Europese platform voor onlinegeschillenbeslechting (ODR) lost u geschillen met klanten op een gebruiksvriendelijke, onpartijdige en vertrouwelijke manier op.

post-image-3

Volgens het Scorebord consumentenvoorwaarden 2017 winkelt 57% van de consumenten online. Van deze online consumenten deed 33% aankopen bij verkopers in een ander EU-land (vergeleken met 25% in 2012). Dit komt vooral doordat het vertrouwen van mensen in e-commerce is toegenomen.

Maar dit vertrouwen kan snel afnemen als er iets misgaat – en er gaat wel eens wat mis.

In 2017 gaf 31% van de ondervraagde online consumenten aan problemen met hun online bestelling te hebben gehad.

Problemen efficiënt kunnen oplossen is essentieel om het vertrouwen dat de basis vormt voor e-commerce, te behouden.

Invoering van het Europese platform voor onlinegeschilenbeslechting

Hotlines, contact via sociale media, zending volgen: u doet al heel veel om problemen aan te pakken. 

Maar als deze maatregelingen het probleem niet kunnen oplossen, is het belangrijk dat u uw klanten een makkelijke methode kunt bieden voor de oplossing van een geschil.

Het Europese platform voor onlinegeschillenbeslechting (ODR) is een extra tool die uw bedrijf kan inzetten om de klantenservice verder te verbeteren.

Het is een gebruiksvriendelijk, vertrouwelijk en onpartijdig mechanisme voor het oplossen van geschillen – ondersteund door de Europese Unie.

Als een klant het platform gebruikt om een klacht in te dienen, kunt u voorstellen het geschil op te lossen via bemiddeling of arbitrage en gebruikmaken van een van de ruim 10 speciale instanties voor alternatieve geschillenbeslechting (ADR – Alternative Dispute Resolution) in België.

De gekozen ADR-instantie zal de informatie die u en de klant hebben aangeleverd beoordelen en met een oplossing komen. 

Het ODR draagt er ook aan bij dat er vertrouwen blijft bestaan tussen uw bedrijf en uw klant, omdat u beiden tijdens het hele arbitrageproces gesprekspartners blijft.

Een stap verder dan uw wettelijke verplichting

Als online ondernemer die zaken doet in de EU, bent u verplicht een link naar het ODR-platform en een zakelijk e-mailadres op de website van uw bedrijf te plaatsen.

Maar om echt te kunnen profiteren van het ODR-platform, zou u verder moeten gaan dan deze verplichtingen: registreer een bedrijfsprofiel en maak uitwisseling op het platform mogelijk wanneer nodig.

Actief zijn op het platform is zakelijk gezien interessant, want de kans is groot dat uw klanten er al gebruik van maken.

In de eerste twee jaar dat het ODR-platform operationeel was, had het al meer dan 4 miljoen bezoekers.

Van de ruim 50 000 klachten die op het platform zijn ingediend, werden er 1 600 ingediend door Belgische consumenten, en bijna 1 000 klachten waren gericht tegen Belgische bedrijven.

Als uw bedrijf nog niet profiteert van het ODR-platform, loopt u een kans mis om vertrouwen in online winkelen te vergroten, de algemene klantervaring te verbeteren en uw reputatie van uitstekende service te versterken.

Ga vandaag nog aan de slag

Klaar om te profiteren van de voordelen van het ODR-platform? Volg dan deze vier eenvoudige stappen om van start te gaan.

1.    Voldoe aan uw wettelijke verplichting: plaats een link naar het ODR-platform en een geldig e-mailadres op uw website.

2.    Registreer een bedrijfsprofiel op het ODR-platform.

3.    Maak gebruik van een van de ruim 10 onafhankelijke instanties voor geschillenbeslechting in België om samen met uw klant tot een oplossing te komen.

4.    Laat uw klanten zien dat u het belangrijk vindt dat zij tevreden zijn en maak online geschillenbeslechting onderdeel van uw klantenservice. 

Voldoe niet alleen aan uw verplichting vergroot het vertrouwen, verbeter uw service en versterk uw reputatie. Registreer nu uw bedrijf.

Back to top button
Close
Close