Het einde van de eerste ronde is in zicht

de short-list is gekend, helaas niet door de juryleden zelf...

post-image-3
Gisterenavond met zijn allen superlekker & gezellig gaan eten. In de bar zat ook Steffi Graf, maar alles draait hier rond voetbal en reclame; en bij sommigen komt de voetbal duidelijk eerst ;-)
 
Dankzij het slechte weer en het slechte eten, hebben we vandaag gaaaaaas gegeven, en om iets voor 19 uur was de eerste stemronde over & out. Vannacht doen de computers dan hun werk en morgenochtend hebben we een niet-definitieve shortlist. Niet-definitief omdat bv. "patriotic votes" eruitgehaald worden, eventuele scam ads,...
Grootste discussie vandaag is de categorie "viral movies"; het ligt er iets te dik op dat wat bureaus gewoon hun halve collectie TV-spots in deze categorie gepleurd hebben...No go.
 
De Cannes-journalisten zijn vandaag ook voor het eerst opgedaagd, en vraag me niet waarom, maar ze wilden mij interviewen. Met uitspraken als "Brazilie zal niet enkel in het WK erg ver geraken..." waren die mannen snel content.
 
Mijn braziliaanse buur in de jury, ricardo figueira, creatief directeur agenciaclickIedereen heeft hier trouwens een blog; mijne copain Ricardo van AgenciaClick in Sao Paulo de zijne bv. op http://ricfigueira.blogspot.com.

Toffe gast trouwens, en dankzij hem heb ik een paar invitaties vast voor het feest der feesten, de Brazilian Party.
 
Een opmerkelijk jurylid is Steve Mykolyn van Taxi. Taxi is een van oorsprong Canadees communicatiebureau-nieuwe-stijl dat erg hot is in de States; ze hebben er ook een bureau in New York, en de volgende wereldstad op de agenda is Amsterdam. Wat ons in een zakelijk gesprek brengt, waar ik de details graag van spaar. Steve dus. Hij heeft tussendoor 2 boeken geschreven en een film gemaakt; de gast werkt blijkbaar aan 300/uur.
Hij is niet alleen trouwens...de Zweden en de Brazilianen hebben alvast iets gemeenschappelijks dat hun hegemonie op awardvlak kan verklaren: een gewone werkdag duurt 12 tot 14 uur en een gewone werkweek duurt 6 dagen...ik bespaar je het antwoord op mijn vraag "Wat is dan een ongewone werkdag en werkweek?".
 
Ik heb ook een primeur (for what it's worth...): Colleen, zowat de bekendste vrouwelijke interactive creative director in de wereld, van Organic in New York heeft net voor ze naar Cannes gaat, beslist de overstap te maken naar JWT in New York. JWT is daar blijkbaar een straf verhaal aan het schrijven; paar weken terug in Seattle ben ik Ty Montague tegen het lijf gelopen, de co-president en nieuwe partner van Colleen. Ty is een creatieve hotter-than-hot shot die vanuit "interactief" de topplaats gekregen heeft in een zeer traditioneel bureau. Zijn uitspraak bij aantreding is nogal bekend: "I will have to fire half of the team, and I know which half". JWT is dus een experiment aan het doen waarbij de "bazen" van de afdelinge
Back to top button
Close
Close