Home/Mobile marketing/Minder no-shows dankzij Resengo Minder no-shows dankzij Resengo Uit een recente bevraging van Resengo bij Vlaamse en Brusselse horecazaken blijkt dat de no-showproblematiek - mensen die zonder verwittigen niet komen opdagen - nog steeds een van de grootste uitdagingen vormt. Bijna 70% van de ondervraagden heeft meerdere keren per maand te maken met het fenomeen, 43% zegt zelfs dat het aantal klanten dat niet komt opdagen is vermeerderd tegenover het jaar ervoor. 2018-02-19Comment Tegen no-shows en laattijdig annuleren lijken drastische maatregelen niet te werken. Hoewel 25% van de ondervraagden het vragen van een voorschot als mogelijke oplossing aanhaalt, lijken maar weinig horeca-uitbaters voor deze oplossing te kiezen. Volgens 61% van de ondervraagden haken klanten immers af als ze een voorschot moeten betalen. 30% van de respondenten is zelfs van mening dat deze maatregel het imago van het restaurant schaadt. Resengo integreert in haar systeem verschillende maatregelen die het risico op no-shows drastisch verminderen. Restaurateurs kunnen zelf de kosten en baten afwegen om zo de meest geschikte en klantvriendelijke oplossingen te activeren. Een aantal concrete en constructieve maatregelen: het versturen van bevestigings- en herinneringsmails het versturen van bevestigingen of herinneringen per sms (de afleverbetrouwbaarheid van een sms ligt rond de 98%) de reservering laten herbevestigen door de klant per mail faciliteren van het correct invoeren van klantgegevens (en het aanmaken van klantenfiches), registreren van no-shows (om extra waakzaam te kunnen zijn bij een nieuwe reservatie door dezelfde klant) verzenden van een no-show e-mail om no-shows in de toekomst te vermijden opvragen van no-show historiek online reserveren weigeren voor klanten die reeds een no-show deden verplicht stellen van het aanvaarden van algemene voorwaarden: zo kan je van een reservering ook een bindende overeenkomst maken opvragen van de creditcardgegevens Resengo stuurt ook een e-mail naar klanten die binnen de drie dagen conflicterende reserveringen hebben staan, m.a.w. naar mensen die in meerdere restaurants tegelijk hebben gereserveerd om dan op het laatste moment te beslissen. Ze worden ertoe aangezet om de reserveringen die ze niet gaan nakomen zo snel mogelijk te annuleren. Dit werkt uiteraard enkel voor de restaurants die met Resengo werken. Hoewel het vragen van een voorschot ook tot de mogelijkheden behoort, maken de andere, klantvriendelijkere maatregelen deze stap in veel gevallen overbodig. Dirk Gypen, CEO van Resengo, licht toe: “Er wordt veel gesproken over het vragen van voorschotten om no-shows tegen te gaan. Maar dat is eigenlijk pas aan de orde als je zaak ruim overbevraagd is. Als je weet dat de gemiddelde bezettingsgraad rond de 40% ligt, kunnen horecazaken zich het simpelweg niet permitteren om hiermee te experimenteren en het risico lopen dat ze klanten zouden verliezen. De praktijk wijst immers uit dat het aantal reserveringen daalt wanneer er voorschotten gevraagd worden. De oplossing schuilt dus eerder in goede communicatie en daar willen we met de aanpak van Resengo op inspelen. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address