Sharingbox lanceert zijn reclameregie

Sharingbox? Een eenvoudige fotoautomaat, zegt u? Vergis u niet! Door het eerste "out of home" communicatienetwerk aan te bieden willen Sidney Valenta en Mark Elkiner, de oprichters van Sharingbox, een revolutie veroorzaken in de marketing.

post-image-3

Sharingbox, de fotokiosk made in Belgium die in 2013 ontstaan is, is al snel de onmisbare tool geworden voor alle geslaagde evenementen, privé of professioneel. De Europese marktleider die in 22 landen aanwezig is, stelt momenteel een 250 mensen tewerk en mag tot zijn klanten merken rekenen als Dior, Swatch, Nike. Het omzetcijfer bedraagt 16 miljoen euro. Een foutloos parcours tot nu voor de twee oprichters en jeugdvrienden, Sidney Valenta en Marc Elkiner.

Het verhaal zou daar kunnen ophouden. Maar die twee zijn geen mensen om op hun lauweren te gaan rusten. Nu ontwikkelen zij de Media Business Unit van hun bedrijf, en hebben zij de ambitie om Sharingbox om te vormen tot een volledige marketingtool. Hoe?

In een eerste fase kiezen de adverteerders voor een plek (een café, restaurant, theater, sportcomplex, …) in functie van het doelpubliek dat zij willen bereiken. "Deze publieke ruimten kunnen gratis over een box beschikken in hun bedrijf, zij moeten wel aanvaarden dat de adverteerder er periodiek gebruik van maakt in het kader van een marketingcampagne", licht Sidney Valenta toe.

Nu komen de gebruikers in het spel. Zij poseren voor de kiosk, en om hun foto te ontvangen (de GIF of video) moeten zij enkel hun email adres invullen. A priori een beetje opdringerig, maar wie zal kunnen weerstaan aan het in handen krijgen van de foto waarop hij staat? Sharingbox surft hier op de fun kant van zijn tool: het genereert performante databases en verzekert zich van een maximaal openingsgehalte. Bingo voor de merken!

Zodra het adres bevestigd is, wordt het bestand per mail verstuurd en krijgen de gebruikers een foto, vergezeld van een logo of een gepersonaliseerde boodschap van de adverteerder. En hier houdt het werk van Sharingbox op: het staat de ontvanger daarna vrij om de uitwisseling met de adverteerder verder te zetten of niet. Het is aan de adverteerder om te overtuigen.

Het voordeel van Sharingbox is dat het een zeer performante trackingtool kan leveren waarmee het engagement dat door de mails gegenereerd wordt, geanalyseerd kan worden. De return on investment is instant, met een totale transparantie.

Sharingbox Media combineert dus de voordelen van een "out of home" reclame en die van de digitale wereld. De box verlengt de zichtbaarheid van het merk verschillende dagen nadat de foto genomen werd, en dat terwijl er eigenlijk geen enkele marketingactiviteit om zo te zeggen plaats had. En zonder twijfel zal de geavanceerde tracking die deze nieuwe tool biedt, een massa adverteerders moeten verleiden.

In Brussel en Wallonië zijn er momenteel een 70 kiosken; in het noorden van het land begint de uitrol van de box binnenkort. In de toekomst wil Sharingbox de merken aanbieden om globale marketingacties te ontwikkelen, op internationaal niveau.

Back to top button
Close
Close