Online reclame steekt (definitief) de tv voorbij

De reclamemarkt op het internet heeft die van de tv voorbijgestoken in 2017. De uitgaven bedroegen wereldwijd 209 miljard dollar, wat 31 miljard meer is dan voor de tv. Een analyse.

post-image-3

Het werd al jaren verwacht, en in 2017 was het zover: de weegschaal is doorgeslagen naar online reclame, zo blijkt uit een onderzoek van Magna Global. De online reclame-uitgaven vertegenwoordigen nu een grotere markt dan die van de tv, die lange tijd de nummer één bleef.

Concreet: 41% tegenover 35% van de wereldwijde reclamemarkt, volgens Magna Global. De adverteerders hebben voor 209 miljard online reclameruimte gekocht tegenover 178 miljard aan tv-reclame.

Magna Global voorziet trouwens een groei van 13% naar 237 miljard dollar (goed voor 44% van de markt) tegenover 2,5% groei naar 183 miljard voor tv.

Tegen 2020 zou het aandeel van de digitale reclame de 50% moeten bedragen. Hierbij valt te noteren dat smartphones goed zijn voor meer dan de helft (55%) van de digitale reclame.

Het onderzoeksbureau vermeldt ook een online reclamemarkt die gedomineerd wordt door Google en Facebook; samen gaan die met maar liefst 50% van de wereldwijde online reclame lopen (60% in de Verenigde Staten).

Back to top button
Close
Close