Apple koopt Shazam

De IT-gigant koopt Shazam, een app om muziek te herkennen, en wil zo zijn achterstand op de markt van streaming muziek inhalen. Een operatie die zijn ontwikkeling zou moeten versnellen in een sector die vandaag gedomineerd wordt door Spotify, Deezer en andere.

post-image-3

Het gerucht deed al enkele dagen de ronde. En nu is het officieel: de gigant uit California heeft de befaamde app Shazam gekocht voor een niet nader genoemd bedrag - alhoewel de Amerikaanse pers het heeft op 400 miljoen dollar (340 miljoen euro). Wat neerkomt op de derde grootste acquisitie van Apple, na de overname in 2014 van de koptelefoonfabrikant Beats voor 3 miljard dollar.

Shazam verscheen in 2008 in de App Store, en was toen een van de eerste apps die te krijgen waren voor de iPhone (die in 2007 uitkwam). Sindsdien kende de app het intussen gekende immense succes, en heeft het nu een miljard downloads en honderden miljoen actieve gebruikers in een kleine tien jaar tijd.

Ondanks deze uitzonderlijke cijfers heeft de kampioen in het herkennen van songs het altijd moeilijk gehad om een leefbaar economisch model te vinden. In 2016 had het toen nog maar net winstgevend geworden bedrijf moeite om zijn valorisatie, die toen op 1 miljard dollar geschat werd, te rechtvaardigen.

Dat rendabiliteitsprobleem zou echter definitief achter de rug moeten zijn met de overname van het Britse bedrijf door gigant Apple. Het bedrijf uit Cupertino heeft immers alle kaarten in handen om deze operatie om te vormen tot een echt technologisch pluspunt bij de verschillende muzikale diensten die het reeds aan de iPhone-bezitters aanbiedt.

Het bedrijf met de appel heeft trouwens bevestigd dat zijn eigen muziekaanbod "Apple Music" en Shazam elkaar aanvullen, en aangekondigd dat "er al gemeenschappelijke projecten voorbereid worden". Stay tuned!

De Belgische regieën kort op de bal voor muzikale reclame
In de marge van deze belangrijke internationale aankondiging wijst de Proximus Skynet Advertising-regie erop dat het al reclame-oplossingen aanbood via het Shazam-platform.

"De nieuwe overname is uiteraard zeer groot nieuws, maar blijft een `business as usual`. Wij blijven meer dan ooit zoeken naar succesvolle plaatselijke campagnes voor tv en offline interactiviteit", aldus het Proximus Skynet Advertising team, de exclusieve reclameregie van Shazam in België.

 

Back to top button
Close
Close