Focus op 4 grote marketingtrends voor 2018!

2017 zal in de annalen van de Belgische digitale geschiedenis bewaard blijven als het jaar waarin het internet definitief overstapte naar het mobiele toestel. Een revolutie die betekent dat alle marketingstrategieën opnieuw uitgevonden moeten worden. Ziehier een analyse van 4 grote wijzigingen die de communicatie van morgen zullen herdefiniëren.

post-image-3

De wereld waarin wij vandaag leven is niet meer die van gisteren. Het mobiele toestel is nu voor heel wat Belgen het belangrijkste scherm geworden. Een nieuwe situatie, die tal van veranderingen met zich meebrengt in de manier waarop we tegen communicatie en marketing aankijken. Een analyse van Gérald Claessens, CEO van het agentschap Knewledge.

1. De gebruikservaring voor alles!
De user experience op het mobiele toestel speelt een doorslaggevende rol in de hele communicatiestrategie. Als de content niet aantrekkelijk is en geen optimale gebruikservaring biedt, dan zal de campagne mislukken, ongeacht de kwaliteit van de content of het aanbod.

Een van de fundamentele aspecten van deze gebruikservaring is de laadtijd van een pagina. Een laadtijd van 5 seconden zal, in vergelijking met een laadtijd van één seconde, leiden tot een stijging van het bounce-percentage met meer dan 100% en tot bijna 40% conversiegehalte minder. Bovendien heeft de laadsnelheid van een site een rechtstreekse invloed op  de natural en de betalende referencing.

2. Voice vervangt steeds meer het klavier
Dankzij het mobiele toestel kan spraakherkenning gebruikt worden om ons in ons dagelijks leven bij te staan. Siri, Google Home en Google Assistant laten toe om zoektochten te ondernemen, om apps te bedienen, om het uurrrooster van de trein te raadplegen of het weerbericht. Momenteel wordt meer dan 20% van de zoekopdrachten via Google vanop een mobiel toestel uitgevoerd via spraak.

Dit fenomeen houdt in dat er opnieuw nagedacht moet worden over de content, want die moet beantwoorden aan een natuurlijke taal en niet langer in functie staan van trefwoorden buiten hun context. Geolocatie wordt steeds belangrijker om aan de behoeften van de gebruikers te beantwoorden in functie van hun geografische omgeving. En dit houdt tot slot in dat er niet meer één enkel antwoord is, en dat het dus noodzakelijk is om de nummer 1 op Google te zijn, zoniet verliest men veel aan zichtbaarheid.

3. Artificiële intelligentie op alle niveaus
Google, Facebook en de "chatbots" laten artificiële intelligentie al meespelen in hun algoritmes, om een gepersonaliseerde en slimme user experience te bieden. Artificiële intelligentie wordt in de praktijk al gebruikt in digitale campagnes om zo bijvoorbeeld de beste overeenkomst te bepalen tussen een boodschap, een afbeelding, een call-to-action en een publiek, om zo dan de combinatie te bekomen die het beste conversiegehalte zal krijgen.

4. Digitale strategieën in verandering
Op gebied van strategie hebben wij bij Knowledge het begrip "mobile first" verweven in al onze campagnes. De gebruikservaring en de laadtijd vormen integraal deel uit van ons denken en onze aanbevelingen (KPI).

De SEO-strategie wordt, omwille van zijn belang bij het spraakgestuurd zoeken en zijn onrechtstreekse impact op de Google AdWords campagnes, maar ook op basis van product streams (dynamische retargeting, amazon, Google Shopping, Criteo, …) opnieuw de fundamentele basis van al onze digitale strategieën.

Artificiële intelligentie is tot slot al een realiteit - zij wordt in praktijk gebracht bij de optimalisering van digitale campagnes. De strategie van de geautomatiseerde veilingen (smart bidding) haalt het steeds vaker van manuele optimalisatie. Dat vertaalt zich in een verschuiving naar de strategie, de structurering van de campagnes, de creatieve aspecten en een fijnere definiëring van het publiek, in plaats van het manueel beheer van de performantie, dat voortaan aangestuurd wordt door artificiële intelligentie en "machine learning".




Back to top button
Close
Close