Hoe staat het met marketing automation in België?

De automatisering van de marketing is de laatste jaren een trend. Deze term omschrijft de combinatie van geautomatiseerde systemen en software waarmee u uw contacten via een klantenparcours kunt loodsen, om ze zo te binden aan een merk of product. Begin 2016 had 54% van de marketing professionals in de Verenigde Staten reeds zijn eerste stappen gezet in marketing automation. Een recent onderzoek van het marketing automation agentschap RAAK bij Belgische marketing professionals toont aan dat de trend ook in ons land zijn intrede lijkt te doen.

post-image-3

RAAK ondervroeg 200 Belgische marketing professionals tijdens drie belangrijke marketing evenementen: de lancering van de Belgian Association of Marketing, Digital First, en zijn eigen Marketing Automation Day. Dit onderzoek toont aan dat ons land zich momenteel op hetzelfde niveau bevindt als de Verenigde Staten in 2016. 58% van de Belgische marketing professionals zegt al op actieve manier beroep gedaan te hebben op marketing automation, om het marketingproces in het eigen bedrijf te rationaliseren.

RAAK ondervroeg 200 Belgische marketing professionals tijdens drie belangrijke marketing evenementen: de lancering van de Belgian Association of Marketing, Digital First, en zijn eigen Marketing Automation Day. Dit onderzoek toont aan dat ons land zich momenteel op hetzelfde niveau bevindt als de Verenigde Staten in 2016. 58% van de Belgische marketing professionals zegt al op actieve manier beroep gedaan te hebben op marketing automation, om het marketingproces in het eigen bedrijf te rationaliseren.

Dat betekent echter ook dat 42% die stap nog niet gezet heeft. 70% van de ondervraagden die marketing automation toepassen, verklaart trouwens dat zij slechts een lichte verbetering van de kwaliteit van hun sales leads vaststellen. De andere cijfers die RAAK momenteel publiceert in de Belgian Marketing Automation Survey 2017 (http://content.landingpage.be/RAAK/mail_PR/infograph_survey.html) tonen bovendien aan dat het succes van marketing automation kan verschillen. De onvermijdelijke vraag is dan ook: loont het de moeite om er tijd en geld in te steken?

Tim Karpisek, Business Development Manager bij RAAK, verklaart: "“Deze cijfers bevestigen ons vermoeden dat marketing automation in België nog niet wijd ingeburgerd is. We zien enerzijds bedrijven die een afwachtende houding aannemen, maar ook bedrijven die zich voluit in ma rketing automation storten. De ervaring leert ons dat de gulden middenweg meer kans op slagen heeft. Kies voor een gefaseerde aanpak met kleine automation flows die stelselmatig verder uitgebouwd kunnen worden. De raad die we steeds meegeven is om te vertrekken vanuit strategie, eerder dan vanuit technologie. Een goed onderbouwd stappenplan is belangrijker dan de aankoop van vaak dure software, waarvan slechts een handvol functionaliteiten écht worden gebruikt.”.

www.raak.be

Back to top button
Close
Close