Belfius wil 10 miljoen euro investeren in start-ups van de accelerator The Birdhouse

In de zomer van 2016 had The Birdhouse zijn eerste acceleratorprogramma voor start-ups gelanceerd. Tot nu heeft het bedrijf al 37 projecten begeleid, gekozen uit de meer dan 1.250.

post-image-3

Vanaf 2018 zal Belfius elk jaar investeren in de meest veelbelovende start-ups en verenigingen van The Birdhouse. "Om echt te groeien heeft men liquide middelen nodig en het is daar dat wij, samen met Belfius, een bijdrage willen leveren aan het ecosysteem van de start-ups", verklaart Jan-Willem Callebaut, CEO van The Birdhouse.

In het verleden bood The Birdhouse aan zijn start-ups niet alleen kantoorruimte, maar ook een netwerk van mentors, coaching en workshops, naast de ondersteuning van partners zoals Belfius, Securex en EY. Daar komt nu dus een financieel luik bij. "57% van de 3,2 miljoen euro die de start-ups verleden jaar ontvangen hebben, is afkomstig van ons eigen netwerk van business angels en mentors", legt Callebaut uit.

"Maar wij wilden nog meer doen voor het ecosysteem. En dat is waarom wij ons reeds bestaand partnerschap met Belfius Bank & Verzekeringen uitbreiden. Wij zijn ervan overtuigd dat, door Belfius te laten investeren in de beste start-ups, andere beleggers aangezet zullen worden om dat ook te doen."

Concreet zal Belfius 10 miljoen euro aan risicokapitaal ter beschikking stellen van wat zij als de beste start-ups van The Birdhouse beschouwt. De bank zal bovendien jaarlijks 500.000 euro voorzien, waarmee 10 andere start-ups bij de accelerator een lening van 50.000 euro kunnen afsluiten. Belfius zal eveneens een participatie nemen van 20% in The Birdhouse.

Een van de mentors, Pol Vanbiervliet (voormalig CEO van Cisco Benelux), beklemtoont: "De selectiecriteria zijn het waarde-aanbod, het team en zijn competenties, en de complementariteit en de mate van betrokkenheid bij het programma van The Birdhous. Maar wat ik echt motiverend vind bij deze start-ups, is niet zozeer dat het technologische bedrijven zijn, maar vooral dat zij achter de schermen technologie gebruiken om hun aanbod menselijker te maken".

 

Back to top button
Close
Close