Facebook wil met Watch de concurrentie aangaan met YouTube

Facebook heeft zijn videodienst Watch gelanceerd voor Amerikaanse gebruikers, waarmee de nummer één bij de sociale media op het terrein komt jagen van YouTube, de online videodienst van Alphabet.

post-image-3

De grote bedrijven verschuiven een flink deel van hun reclamebudget van tv naar het internet, gezien de groeiende trend om films en reeksen op mobiele toestellen of tablets te bekijken.

Op Watch, dat Facebook deze maand begon te testen, kunnen de gebruikers honderden video`s zien van Vox, Buzzfeed, Discovery Communications, A&E Networks, de zender ABC, filiaal van Walt Disney, naast heel wat sportwedstrijden.

De Amerikanen brengen meer dan 73 minuten per dag door met het bekijken van digitale video, wat 7% meer is dan een jaar geleden, zo blijkt uit gegevens van het onderzoeksbureau eMarketer. Parallel is de tijd, doorgebracht met tv-kijken, gedaald met 2% tot 244 minuten per dag, een trend die zich lijkt door te zetten.

Facebook zal in het begin verschillende contentmakers betalen om kijkers te lokken, maar de groep is niet van plan om van het aankopen van content een sleutelelement van zijn strategie te maken, zo stipte Dan Rose, Vice President Partnerships, aan. "Wij focussen ons niet op het aankopen van exclusieve rechten. Het idee is om Watch te doorspekken met kwalitatieve content".

Facebook wil op termijn zijn platform breed openzetten, zodat iedereen shows kan aanbieden en het wil 55% van de reclame-inkomsten delen, zo voegde Dan Rose eraan toe.

Watch zou Facebook moeten helpen om zijn positie te verstevigen tegenover YouTube, wereldwijde koploper in online videodiensten, om zo adverteerders aan te trekken, merkt Paul Verna op, analist bij eMarketer.

De sociale mediagroep onderlijnt dat Watch een dienst is die zowel meer gepersonaliseerd is als meer op de community gericht dan zijn concurrenten. Zo kan Watch bijvoorbeeld shows brengen die stroken met de interesses van een bepaalde gebruiker, en kunnen zijn vrienden ook hun indrukken delen bij het bekijken van een video.

(via Reuters)

Back to top button
Close
Close