3 tips voor succes van de campagne download uw mobiele app

Stimuleren van het downloaden van uw app brengt altijd dezelfde behoeften met zich mee: het rendement op uw investering optimaliseren door ervoor te zorgen dat hij wordt gedownload, gekocht, gedeeld en natuurlijk becommentarieerd en aanbevolen. Als de promotie van een mobiele app nauw verbonden is met de natuurlijke aanwezigheid van uw merk op het web en de slagkracht die u kan mobiliseren, is er een aantal best practices dat u al in werking kan zetten voordat u het hoofd laat hangen. Marion Min, Country Manager bij Kwanko Belgium, laat de verschillende opties de revue passeren.

post-image-3

1- TRACEER UW DOWNLOADS
Om uw downloads te boosten, moet een strategie worden opgezet die aan een specifiek doel beantwoordt. Wat is het uwe? Natuurlijk, u zou ervoor willen zorgen dat uw app vaak wordt gedownload, maar hoe? Waarvoor? En hoe vaak?

Marion Min van Kwanko stelt u voor om in eerste instantie een onderscheid te maken:
-    Als uw app betalend is of er kunnen in-app aankopen gedaan worden, kan het uw doel zijn genoeg te verkopen zodoende uw break-even point te bereiken en uw ontwikkelingskosten te drukken. Concreet kan dit betekenen: genoeg geld genereren voor een nieuwe app of een nieuwe geavanceerdere versie ontwikkelen. Of een bruto marge van 10 tot 20% realiseren.
-    Is je app gratis, dan kan uw doel het genereren van verkopen zijn vanaf uw app, het verzamelen van persoonsgegevens die kunnen worden verkocht, het ontwikkelen van uw merkaanwezigheid of bijvoorbeeld het stimuleren van een donatie aan een goed doel.

Uitgaande van deze strategische doelstellingen, bent u voortaan in staat om een downloaddoel te bepalen. Want volgens de marketplaces kan de logica verschillen, naargelang men precies weet waar de mensen die uw app hebben gedownload vandaan komen. Om dit probleem op te lossen, is het sterk aan te raden om een SDK-kit in uw app te installeren en aan te sluiten op een analytics platform; zo kan de herkomst van uw gebruikers zeer nauwkeurig worden gemeten.
In feite komen gebruikers voort uit reclame op Facebook, Google, Twitter, een affiliate site, door gewoon te zoeken op het web, een aanbeveling op een blog, etc. Om te weten of uw geld goed geïnvesteerd wordt, maakt de SDK de link tussen de bron en de download, om u een niveau van fijnmazige analyse te bieden, zodoende uw campagnes te optimaliseren en te investeren daar waar het echt effectief is.
Uitgaande van deze gegevens en uw doel, heeft u alle kaarten in handen voor het uitvoeren van effectievere campagnes  om het downloaden te stimuleren.

2- BEWAAK UW RETENTIEGRAAD 
De retentiegraad van een mobiele app meet hoe vaak de app gebruikt wordt na het downloaden. Het is zo dat men vaak apps ziet die vrijwel nooit gebruikt worden nadat ze zijn gedownload.
Ongeacht het business model van uw app, ((betaalde download, gefinancierd door reclame, in- app aankoop, gesponsord of volledig gratis), hoe meer een app wordt gebruikt, des te waarschijnlijker hij gedeeld zal worden en dus toekomstige internetgebruikers beïnvloeden. Om een regelmatig gebruik te garanderen, moet de toepassing worden gezien als nuttig, praktisch en gemakkelijk en een dienst verlenen die een toegevoegde waarde biedt. Het aantal downloads, maar ook de opmerkingen en het aantal keren dat hij gedeeld wordt op social media kunnen u een idee geven, net als de functies die het aantal verbindingen meet of de gebruiksfrequentie.
Aan de andere kant kunt u gebruikers aanmoedigen om uw app te waarderen door middel van een melding, die na een aantal keren de app te gebruiken verschijnt. Als gebruikers worden geïdentificeerd, is het altijd handig om een e-mailcampagne op te zetten met tips en best practices. Een handleiding voor het "hoe", die uw gebruikers in staat stelt om uw toepassing goed te gebruiken.
U kunt ook uitnodigen om de dialoog aan te gaan, te delen op sociale netwerken en collaboratieve participatie stimuleren door u op fouten te laten wijzen die moeten worden gecorrigeerd of op functionaliteiten die in een nieuwe versie moeten worden geïmplementeerd. Al deze stappen zullen leiden tot het creëren van een virtuele cirkel van deelname door uw gemeenschap rondom uw applicatie.

3- DIVERSIFIEER UW CAMPAGNES
Een goede marketing campagne maken, is als investeren op de beurs. U moet uw portefeuille weten te diversifiëren om risico's te beperken! Zet niet in op één enkel format, anders riskeert u uw tijd en geld te verliezen. De vergelijking display + gesponsorde posts + content marketing + video is een goede manier om uw campagne op te bouwen. Vergeet niet om de resultaten te monitoren, om gaandeweg aanpassingen te kunnen maken.
Als u zich richt tot een groot publiek, kunt u buyers personas creëren om anders te communiceren. Sommigen zullen gemakkelijker klikken op een Google-link of een gesponsorde tweet, terwijl anderen meer vertrouwen hebben in een organische aanpak, bijvoorbeeld gekoppeld aan blogberichten of een vermelding in de pers. Het is ook belangrijk om uw statistieken, die gekoppeld zijn aan uw referentiepagina's met betrekking tot organisch verkeer- zoals uw landing page of website- te controleren. Dit zal helpen bij het zo goed mogelijk optimaliseren van een betere return on investment.
 
Succesvolle ROI-campagnes om downloads van uw mobiele app te boosten, vereisen dus een goede voorbereiding, zelfs voordat uw app wordt gelanceerd.
Denk er ook aan om de factor tijd, indien seizoensgebonden, er in te verwerken. Als de lancering van uw app het opzetten van meer intense campagnes toelaat, is het ook interessant om gericht om te gaan met de verschillende updates en nieuwe iteraties die extra waarde toevoegen aan uw app. De werving van de marginale gebruiker kost u zo minder dan de oorspronkelijke gebruiker en zal bovendien de levenscyclus van uw app verlengen en kunt u uw gemeenschap effectiever laten groeien. 

 

 

 

 

 

Back to top button
Close
Close