Belgen echt verzot op elektronische klantenkaarten

De Belgen hebben 2 miljoen klantenkaarten geïnstalleerd in hun smartphones. Wat het equivalent is van 10 ton klantenkaarten minder in de portefeuilles van de Belgische klanten. De kaarten die het vaakst ingescand worden zijn die van Colruyt, Carrefour, Delhaize, Hubo en Decathlon. Een analyse van de top 10.

post-image-3

De mobiele app myShopi, die klantenkaarten en promofolders in digitale vorm beschikbaar maakt, heeft de kaap van 1,2 miljoen downloads in België overschreden. In totaal gebruiken de Belgen nu 2 miljoen klantenkaarten via hun smartphone.

Volgens BD myShopi, het bedrijf achter de applicatie, telt de app momenteel een 600.000 actieve gebruikers. De populariteit van de klantenkaarten en de promofolders komt nu stilaan in het digitale tijdperk.

"De Belgen zijn verstokte gebruikers van klantenkaarten. De helft van de myShopi-gebruikers heeft zijn klantenkaarten met streepjescode of QR-code ingevoerd in myShopi en moet die enkel nog laten scannen aan de kassa. Vermits het gemiddeld gewicht van een klantenkaart 5 gram bedraagt, sleuren de Belgische klanten een tien ton aan klantenkaarten minder mee dan in het verleden", aldus Tim De Witte, COO van BD myShopi.

De gebruikersstatistieken van de app leveren kostbare informatie over het aankoopgedrag van de Belgen. Zo hebben bijvoorbeeld vrouwen gemiddeld meer dan 6 kaarten in hun smartphone, terwijl mannen er amper 5 hebben. Klantenkaarten die het vaakst gedigitaliseerd worden zijn die van Colruyt, Carrefour, Delhaize, Hubo en Decathlon. De meerderheid van de 10 populairste merken zijn supermarktketens of detailhandelaars met grote verkooppunten.

Een ander interessant punt: gebruikers ouder dan 36 jaar digitaliseren hun klantenkaarten veel meer dan de millennials (19 tot 35 jaar), zelfs al blijft die laatste, met meer dan 4 klantenkaarten per gebruiker, niet ver achter. De grote kampioenen van de klantenkaarten zijn bij uitstek de 55-plussers, met meer dan 7 kaarten per gebruiker.

Back to top button
Close
Close