Home/Mobile marketing/Bijna de helft van de Belgen wil betalen met zijn smartphone Bijna de helft van de Belgen wil betalen met zijn smartphone Naar aanleiding van de lancering van Android Pay in België voerden Mastercard en iVox een studie uit, waaruit blijkt dat er echt een markt bestaat voor het gemak van mobiel betalen. 2017-03-07Comment De lancering van Android Pay in België biedt de klanten van BNP Paribas Fortis, Fintro en Hello Bank! en houders van een Mastercard de mogelijkheid betalingen uit te voeren met hun Android-telefoon. BNP Paribas Fortis, Fintro en Hello Bank! zijn zo de eerste Belgische banken die hun klanten die betaaloplossing aanbieden nadat het al in 9 andere landen wereldwijd werd ingevoerd. Android Pay maakt contactloos, eenvoudig en veilig betalen mogelijk op 85.000 betaalautomaten die met de technologie zijn uitgerust in België, maar ook in miljoenen verkooppunten wereldwijd. Valérie Nowak, Country Manager bij Mastercard België: 'De lancering van Android Pay is een grote stap voor de toekomst van mobiel betalen in België. Deze oplossing is nog sneller, eenvoudiger en veiliger dan andere vormen van contactloos betalen. We zijn verheugd over de samenwerking met Google, BNP Paribas Fortis, Fintro en Hello Bank! waardoor we de veilige tokentechnologie van Mastercard konden verspreiden.' 'Nooit zonder mijn smartphone' Mobiel betalen slaat goed aan in het buitenland en zou dat in België dus ook moeten doen. Want de smartphone is alomtegenwoordig geworden. Dat blijkt althans uit een studie die iVox uitvoerde voor Mastercard. Nog volgens die studie hebben Belgen die over een smartphone (78,5%) beschikken vaker hun telefoon dan hun portefeuille bij zich: respectievelijk bijna 9 uur tegenover 6 uur per dag (alleen overdag). Vooral in het noorden van het land is de smartphone onvermijdelijk: de Vlaming heeft zijn smartphone gemiddeld 10,1 uur per dag binnen handbereik, terwijl dat bij de Waal beduidend minder is: gemiddeld 7,2 uur per dag. Raar maar waar: de Brusselaar blijkt het minst verslaafd aan zijn smartphone, gemiddeld 6,2 uur per dag. Dat de Belg zijn smartphone bijna de hele tijd in zijn directe nabijheid heeft, toont dat er daadwerkelijk een markt bestaat voor mobiel betalen. Je hoeft niet meer in je handtas te graaien op zoek naar je cash of bankkaart, want voortaan volstaat het om de app te activeren en je smartphone dicht bij de betaalautomaat te houden om contactloos en in alle eenvoud te betalen. Bijna de helft van de Belgen (42,3%) zou graag al met zijn smartphone willen betalen in de winkel. Jongeren blijken al iets meer voor het idee gewonnen (43% bij de min 54-jarigen, tegen 31% bij de mensen ouder dan 54). Staan mannen meer open voor nieuwe technologieën dan vrouwen? Uit de studie blijkt in elk geval dat mannen (46%) meer belangstelling hebben in deze nieuwe technologie dan vrouwen (38%). Tokens om veilig mobiel te betalen via applicaties of objecten van derden Betalingen die uitgevoerd worden met Android Pay maken gebruik van de tokentechnologie die Mastercard ontwikkelde in het licht van zijn Mastercard Digital Enablement Service-programma (MDES). Die tokens garanderen veiligheid op het hoogste niveau. Hoe? Nadat de gebruiker Android Pay op zijn smartphone heeft geïnstalleerd, genereert Mastercard een token dat gekoppeld is aan zijn toestel en op een beveiligde server wordt opgeslagen. Elk apparaat krijgt een uniek token: dat betekent niet alleen dat dit getal verschilt van het 'werkelijke' nummer van de betaalkaart, maar het maakt het ook onmogelijk om in naam van een gebruiker een betaling uit te voeren met een ander toestel dan het zijne. Bij het shoppen wordt die token gecommuniceerd aan de winkel, zodat het echte nummer van de kaart van de gebruiker veilig verborgen blijft. Mastercard gebruikt verder ook tokens om betalingen via geconnecteerde objecten – zoals de Ringly ring of de Samsung Family Hub koelkast – mogelijk te maken, of via andere mobiele betaalmiddelen zoals Apple Pay. Zo verschaffen tokens op betaalautomaten veilige toegang tot het betaalschema van Mastercard dat al wereldwijd is aanvaard. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address