Geef je kerstverkoop een boost via online publiciteit

Het eindejaar is vaak een kritieke periode voor handelaars, die in deze periode een aanzienlijk deel van hun jaarlijkse omzet realiseren. Dit is niet enkel zo voor traditionele handel, maar kan zeker ook gezegd worden over e-commerce. E-commerce is haast niet meer weg te denken en is vaste waarde geworden in de huidige maatschappij. De koopgekte tijdens de kerstperiode is ook online voelbaar. Denkt u dat u klaar bent voor een succesvol eindejaar? Des te beter, maar nu moet u nog weten hoe. En om uw verkoop te stimuleren, is er niets beter dan een goede aanpak voor succesvolle, online reclamecampagnes. Vrolijk kerstfeest!

post-image-3

Uw campagnes moeten eenvoudig, duidelijk en bijzonder gemakkelijk te begrijpen zijn. Want als Kerstmis een gunstig moment is voor u, geldt dat ook voor uw concurrenten. Zet daarom in op het beetje extra dat u zal onderscheiden van de rest.
Dit kan zowel qua vorm, stijl of creativiteit. Het kan natuurlijk ook diepgaander. Het belangrijkste is de boodschap goed overbrengen. Hierbij gaat het meestal over de prijs: speciale kortingen, massale uitverkopen, gratis verzending, degressieve tarieven of betaalcomfort. Maar u kunt ook een invalshoek vinden die het verschil maakt: een verzekerde voorraad te allen tijde om te voorkomen dat bepaald speelgoed niet meer verkrijgbaar is, een gegarandeerde levering in 24 of 48 uur, kerstavond inbegrepen, eenvoudige omruiling of terugzending, etc.  

Personaliseer uw aanbiedingen en marketingcampagnes

Elke online campagne moet een boodschap bevatten voor elk van uw doelgroepen en/of uw buyers personas om aan efficiëntie te winnen. Bijvoorbeeld een reclame voor een product X op een doelgroep Y, dan een advertentie voor een product Z op een doelgroep X enzovoort.
Het is sterk aangeraden om een landingspagina te maken voor elke aanbieding die u voorstelt, om de gebruikerservaring te optimaliseren en daardoor meer omzet te halen.
Inderdaad, als een gebruiker ingaat op een aanbieding voor een telefoon, maar op een ongeordende homepage terecht komt, is de kans groot dat hij zijn bezoek aan uw site snel afbreekt. 
Het succes van uw online campagne wordt bereikt door op het juiste moment te wijzen op uw speciale aanbiedingen,  gericht aan de juiste persoon. Zelfs tijdens de eindejaarsfeesten heeft het seizoensgebonden karakter een impact: u wil op 10 december, als de waanzin in volle gang is, zeker niet op dezelfde manier communiceren, als op 20 december wanneer laatkomers zich zorgen beginnen te maken.

Bewerk uw databases
Adverteren vereist het bewerken van uw gegevens voor een fijnere segmentatie en een betere optimalisatie van de conversietunnel. Met oplossingen van type CRM of DMP is het mogelijk om bijzonder goed bestudeerde doelgroepen op te stellen en zo de bezoekers naar uw website te lokken. Anderzijds kunnen uw gegevens ook dienen om aan retargeting te doen door middel van een grotere aanwezigheid op de sociale media. Een gebruiker, die bijvoorbeeld uw website bezoekt zonder iets te kopen, kan op de startpagina van zijn Facebook een doelgerichte advertentie te zien krijgen die hem een speciale korting biedt.


Wees "mobile friendly"
Terwijl de smartphone de belangrijkste manier wordt om op het internet te gaan, wordt het ook het middel bij voorkeur om de kerstinkopen te doen.
Volgens Google gebruikt 64% van de mobiele gebruikers de zoekopdrachten op de mobiele telefoon om geschenkideeën op te doen alvorens naar de winkel te gaan.
In 2015, zijn de zoekopdrachten voor het "coole geschenk" met 80% gestegen, met 70% voor "het beste geschenk" en met 65% voor het zoeken naar 'unieke geschenken'.
 Uw website moet volledig aangepast zijn aan mobiele navigatie en de user experience van uw bezoekers vergemakkelijken. Als u een mobiele applicatie heeft, overweeg dan om de download volgens het gebruikte apparaat te belonen door bijvoorbeeld een promotiecode voor de eerste aankoop te geven.
Ten slotte moet op het mobiele apparaat uw conversietunnel zo kort mogelijk zijn. Of het nu toevoegen aan de mand is, de validatie van de contactgegevens of het betalingssysteem, alles moet worden aangepast voor mobiel browsen, maar ook aan de verwachtingen van de mobiele gebruikers met een eenvoudige en effectieve ergonomie.

Lanceer een e-mail campagne
Nieuwe klanten verwerven is één ding, maar uw bestaande klanten behouden en trouw maken zijn eveneens strategische handelingen voor uw merk. Een e-mail campagne is een geweldige manier om uw seizoensgebonden aanbiedingen bekend te maken en de relatie met uw klanten te onderhouden. Uw klanten willen beloond en gewaardeerd worden voor hun loyaliteit, vooral tijdens de feestperiodes.
Met dankberichten, exclusieve voordelen of kortingen, zullen uw klanten meer betrokken raken bij uw merk en zullen ze meer geneigd zijn om hun aankopen bij u te doen.
Volgens Google wensen meer dan 40% van de mobiele gebruikers dat retailers hen automatisch nuttige info toestuurt (speciale aanbiedingen, locatie van de artikels in de winkel, verwante producten …).


Als dit artikel u is bevallen, nodig ik u graag uit om onze whitepaper te downloaden « Alles wat u moet weten moet om de prestaties van uw digitale campagnes te boosten» 

Back to top button
Close
Close