Mobiele betalingen: Belfius vervoegt ING en KBC bij Payconiq

Na deze beslissing van Belfius zullen de drie banken samen de betaaloplossing Payconiq verder blijven ontwikkelen en er getrouwheidsprogramma`s aan toevoegen. Payconiq wordt al aanvaard in meer dan 11.000 handelszaken in België, en het zal nu ook geïntegreerd worden in het Citie-platform dat ondersteund wordt door Belfius, bpost en Proximus. Deze overeenkomst wil zowel het aandeel van mobiele betalingen via de smartphone verhogen als het gebruik van digitale getrouwheidsprogramma`s promoten.

post-image-3

77% van de Belgen bezit een smartphone en samen tellen Belfius, KBC en ING bijna twee miljoen klanten die actief en regelmatig gebruik maken van Mobile Banking. Via dit partnerschap binnen Payconiq willen Belfius, KBC en ING de handelaars en gebruikers een innovatieve, veilige en voordelige betaaloplossing bieden, zonder terminal noch bankkaart, en die aan een behoefte beantwoordt? Dat laatste is niet zeker, vermits het adoptiegehalte tamelijk laag blijft.

De app Payconiq, beschikbaar in de App Store en Google Play, kan gebruikt worden om zowel een vriend terug te betalen in een restaurant, als om het bezoek bij de arts te regelen, of zijn aankopen te betalen in de winkel of (binnenkort) op het internet.

Het grote voordeel is dat er voor  Payconiq geen installatie van een terminal vereist is, en dat de aan de handelaar gefactureerde kosten per transactie bijzonder aantrekkelijk zijn. Payconiq zal bovendien binnenkort geïntegreerd worden in Citie, waardoor de gebruikers volop kunnen genieten van kortingen, voordelen, punten die in het kader van een getrouwheidsprogramma toegekend worden door de deelnemende handelaars.

De app is toegankelijk voor alle gebruikers die houder zijn van een zichtrekening, ongeacht of zij klant zijn bij Belfius, ING of KBC. De begunstigde wordt automatisch door de app herkend en zijn rekeningnummer moet zelfs niet meer ingevuld worden. De gebruiker geeft gewoon het te betalen bedrag op en bevestigt dan de transactie via zijn PIN-code. De operatie verschijnt quasi in real time op het scherm (pc, smartphone of tablet) van de begunstigde.

Simpel en efficiënt, maar misschien iets té? In dergelijke situaties wordt vaak een lange adoptieperiode vastgesteld waarbij de angst van de gebruiker het haalt op de praktische kant. Eens dit stadium voorbij zou de app een zeker enthousiasme moeten kennen, zelfs al kan men dit soort transacties uitvoeren via de eigen app van de verschillende banken.

Back to top button
Close
Close