Home/Social networking/Hoe Facebook vals nieuws gaat bestrijden Hoe Facebook vals nieuws gaat bestrijden Facebook kreeg heel wat kritiek omdat het toestond dat een groot aantal valse berichten gepubliceerd werden voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Het zal nu initiatieven nemen om in de toekomst hoaxes en andere misleidende artikels te verwijderen, zo belooft Facebook CEO Mark Zuckerberg in een posting die hij op het sociale netwerk plaatste. 2016-11-21Comment Facebook gebruikt al heel lang het argument dat het een tech bedrijf is, en geen uitgever, en dat het dus niet verantwoordelijk gesteld kan worden voor de inhoud van de postings die de gebruikers delen. Vlak na de Amerikaanse presidentsverkiezingen noemde Mark Zuckerberg het idee te gek om los te lopen als zou de massale publicatie van valse informatie op Facebook de overwinning van Donald Trump in de kaart gespeeld zou hebben. Verleden zaterdag heeft hij de integriteit van het sociaal netwerk verdedigd door te verzekeren dat 99% van wat er gepubliceerd wordt, authentiek is, en dat er slechts "een heel klein aantal" foutieve berichten zijn. In de posting die hij vrijdagavond online zette, herhaalt de oprichter van Facebook dit standpunt, maar erkent hij toch ook dat er "heel wat werk voor de boeg ligt" om de content betrouwbaarder te maken. Mark Zuckerberg haalt verschillende maatregelen aan die er zullen komen of momenteel uitgewerkt worden, waaronder de mogelijkheid om gemakkelijker ongepaste content te signaleren, de samenwerking met externe organisaties en journalisten om de gerapporteerde feiten te verifiëren, of het creëren van labels die goed zichtbaar geplaatst zouden worden bij content die reeds als vals gesignaleerd is. Hij waarschuwt echter dat Facebook er voor moet waken om het delen van meningen te ontmoedigen, of overijverig content te verwijderen die toch wel aanvaardbaar is. Het sociale netwerk beschikt al over zeer gedetailleerde gebruiksvoorwaarden, zo brengt hij in herinnering. (via Reuters) Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address