Online in het VK op weg om nationale pers in te halen

Eerder deze week schreven we dat ZenithOptimedia had vastgesteld dat de online mediabestedingen in een aantal landen, het VK en Zweden, historische records op het vlak van aandeel in de totale reclamebestedingen breekt. Het was dan ook uitkijken naar de cijfers van het Britse IAB over het eerste halfjaar.

post-image-3

Die cijfers, traditioneel tot stand gekomen in samenwerking met PricewaterhouseCoopers, zijn er nu.

Volgens de Britse tak van het IAB bedroegen de online reclamebestedingen in de eerste zes maanden van dit jaar in het land net geen 1 miljard pond. Dat is een stijging met 40,3 % op jaarbasis tot een totaal marktaandeel van 10,5 %.

Het ziet er volgens het IAB naar uit dat de online reclamebestedingen voor het eind van het jaar nog die van de advertentiebudgetten voor de nationale pers zullen overstijgen.

Het gewicht van de online reclame is nu al twee keer zo hoog als dat van outdoor (dat goed is voor 5,1 %) en dat van consumentenbladen (4,6 %) en drie keer zo hoog als dat van radio (3,4 %). Het aandeel van TV bedraagt 22,7 %, een daling met 1,3 %.

Betalende tekstadvertenties in zoekmotoren (Search Engine Advertising) groeide het sterkst (57,7 % groei tot een totaal van 531,3 miljoen pond en meteen goed voor 57,9 % van de totale online bestedingen. )

Online display advertising groeide met 33,2 % tot een totaal van 215,9 miljoen pond, online classifieds met 23,4 % tot een totaal van 162,2 miljoen pond.

De pop-ups en andere intrusieve formaten blijven dalen en zijn nu samen nog goed voor 6,8 miljoen pond.

Alle cijfers en gegevens per sector op deze link:

http://www.iabuk.net/en/1/iabpwconlineadspendfiguresfirsthalf2006.html

Back to top button
Close
Close