eMarketing: de brug tussen IT en Marketing

In onze reeks ‘jobprofielen’ brengen we je het profiel van een eMarketeer. Hans Smellinckx werkt bij Robert Half International en vertelt over zijn job…

post-image-3
Reeds meer dan 10 jaar ben ik actief in de online wereld, dus heb ik zowel de geboorte als de eerste hartaanval meegemaakt van het internet. Ik ben begonnen als website bouwer (in een tijdperk dat we nog spraken over leveranciers zoals Tornado en Ping) dus met een karrenvracht ervaring langs zowel de agency kant als de kant van de klanten.
In 1999/2000 wou ik mijn eigen agency commercialiseren (taking it to a next level. Op dat ogenblik had ik al verschillende internationale projecten lopen en was het ofwel dit bedrijfje uitbouwen, ofwel in vast dienstverband beginnen bij een internationaal bedrijf. Bij toeval wierp iemand mij een krantenknipsel met een jobadvertentie in de hand en zei dat het wel op mijn lijf geschreven was...
Het ging over de eMarketing Manager functie binnen Robert Half International., Het feit dat die jobadvertentie uitsluitend te vinden was in de kranten, was voor mij al een teken dat er inderdaad werk aan de winkel was en dat bleek ook te zijn. Mijn taak zou zijn: het ontwikkelen en verder uitbouwen van de internetstrategie voor de groep binnen de “International Zone” (Europa, UK en Oceanië) 6 jaar na datum is dit inderdaad gebeurd en maakt RHI actief gebruik van alle media met volledig geïntegreerde campagnes.
Bij RHI ben ik verantwoordelijk voor de online marketingactiviteiten, met de hulp van lokale PR & Marketing professionals. Wil u er  meer over weten, kom dan gerust eens langs op www.marketingtwist.be

Wat is het werkterrein van een eMarketing Manager?

U kunt de eMarketing manager binnen een organisatie beschouwen als een duizendpoot. Hij legt namelijk de brug tussen het IT en het marketing team of het business team, wat maakt dat hij of zij perfect moet kunnen meepraten met beide werelden en toch ook nog zijn eigen wereld, nl. de online wereld, moet beheersen. In grotere organisaties, die over de grenzen heen kijken, zal u heel snel merken dat de individuele verantwoordelijkheden die een eMarketing manager heeft door een groep ingenomen wordt met telkens 1 persoon gelijk aan 1 specialisatie. De persoon die deze groep aanstuurt moet dan wel een duizendpoot zijn. Voor KMO’s zal dit meestal niet het geval zijn  .Daar wordt die functie meestal uitbesteed. Hier zal dus de eMarketing Manager iemand zijn die een website volledig in elkaar kan steken en tegelijkertijd die ook weten te verkopen.

De vraag die u zich kunt stellen is of deze functie wel intern moet ingevuld worden of bedrijven deze beter uitbesteden. Aangezien het hierbij vaak om  duurdere profielen gaat, hangt aan deze functie een behoorlijk prijskaartje. Dit is moeilijker te dragen voor een kleine organisatie. Ik ben ervan overtuigd het onontkoombaar is voor een multinationale of Europese organisatie om een eMarketing manager in huis te hebben, omdat dit een vak appart is. U kunt deze uitbesteden, maar wie begeleidt dan het agency? De Marketing Director met jarenlange ervaring in print? Niet echt een goede strategie.

Back to top button
Close
Close