Mark Cuban over YouTube en virale marketing

Mark Cuban is waarschijnlijk geen onbekende voor u. De man werd miljardair met uiteenlopende dotcombedrijfjes die hij stuk voor stuk verkocht, hij is een opgemerkt blogger en in zijn vrije tijd bezit hij ook nog eens NBA-club Dallas Mavericks.

post-image-3

Cuban (je vindt zijn bio hier op Wikipedia) is nooit om een straffe uitspraak verlegen geweest.

Op 17 september gaf hij het model van YouTube een veeg uit de pan op zijn Maverick blog. De meeste online media hadden het dit weekend weer over Cuban’s visie over het YouTube model. Niet op basis van die blogposting maar op basis van een toespraak die de man hield in het kader van de Advertising Week in New York.

Daarin sprak hij de vrij vertaalde gevleugelde woorden ‘je moet een idioot zijn om YouTube te willen kopen’. En zo een woorden brengen je natuurlijk in de pers.

Interessanter is dan ook de achterliggende redenering. En daarmee gooit Cuban duidelijk een relevante knuppel in een misschien te optimistisch hoenderhok.

Cuban hekelt het hele YouTube model. Dat wil niet zeggen dat hij het ‘user generated’ model op zich naar de prullenmand verwijst. Integendeel: user generated is hier en blijft hier.

Maar volgens Cuban kampt YouTube met enorme moeilijkheden op twee vlakken, die er volgens hem voor zorgden dat het bedrijf nog niet naar de beurs stapte, laat staan, werd overgenomen, ondanks zijn gigantische succes.

De eerste reden en de belangrijkste: copyrights. Volgens Cuban is het nog maar een kwestie van tijd (en de eerste stappen op dat vlak zijn trouwens gezet) voor het bedrijf een stortvloed aan rechtszaken over zich heen krijgt betreffende de op zijn site door de gebruikers geposte content.

De tweede reden: welke adverteerder wil zijn marketingdollars en -euro’s spenderen op een website die voor het overgrote deel bestaat uit nietszeggende huis-, tuin- en keuken-video’s.

Cuban sprak ook nog een woordje over virale marketing dat volgens hem in 99 % van de gevallen weggegooid geld is. De reden: virale marketing is moeilijk te plannen (en daarmee zit hij op één lijn met Joseph Jaffe die ook al zegt dat je virale marketing niet plant maar dat het een natuurlijk gevolg is van een geslaagde campagne) en het is heel moeilijk om op te vallen, zeker als je voor die virale actie steunt op websites als YouTube waar zelfs de idiootste filmpjes erg goed kunnen scoren.

Is virale marketing dan niets waard? Natuurlijk niet: effectieve virale marketing is in de eerste plaatst een kwestie van een keysterk idee, een uit de band springend concept, of met andere woorden: er is niets nieuws onder de zon…
Ondermeer te lezen op e-Consultancy.
Back to top button
Close
Close