Google wil opdringerige reclame aanpakken

Vanaf nu januari zullen sites die pop-up reclame vertonen op de smartphone en tablet een minder goede ranking krijgen bij de zoekresultaten van Google.

post-image-3

Na het blokkeren van pop-ups bij de desktopversie van de Chromebrowser, heeft het Amerikaanse bedrijf aangekondigd dat het mobiele sites zou afstraffen die gebruik maken van invasieve reclame. Advertenties dus die de bezochte pagina geheel of gedeeltelijk bedekken. Men moet die meestal manueel sluiten om toegang te hebben tot de content van de site. Google stipt echter aan dat pop-ups die de leeftijd van de internaut verifiëren of kleine banners die de navigatie niet verstoren, nog toegelaten zullen zijn.

De zoekmachine zet zwaar in op de kleine schermen en wil daar de best mogelijke ervaring bieden. Het wijzigen van zijn zoekalgoritme zal ervoor zorgen dat de sites, die beroep doen op deze vorm van reclame, minder goed geklasseerd zullen worden bij de resultaten van de zoekmachine. Deze beslissing zal een beduidende impact hebben, want de ranking van Google en het verkeer dat de zoekmachine genereert zijn van cruciaal belang voor het overleven van sommige websites.

Google lijkt in elk geval vastbesloten om invasieve reclame te laten verdwijnen.

Alison Druart (st.)

Back to top button
Close
Close