Online reclame in de VS: directe resultaten boven branding?

Gisteren ging in het kader van de Advertising Week in New York de Mixx Expo van start. Het Amerikaanse IAB maakte gebruik van het platform om zijn cijfers over de online reclamebestedingen in het eerste halfjaar wereldkundig te maken.

post-image-3

Wie na de waarschuwingen van Yahoo over vertragende reclame-inkomsten had gedacht dat de groei begint te stokken, moet duidelijk zijn mening herzien. De cijfers van Yahoo zeggen meer over Yahoo - en zijn afhankelijkheid van display ads - dan over de online reclame ‘as such’. Of met andere woorden: adverteerders trekken wel degelijk hun budgetten op, alleen schuiven ze een beetje met de reclamevormen waarin ze investeren.

Zo is er een kleine relatieve daling van de display ad formaten in het totale pakket en worden classifieds belangrijker. Die classifieds maken nu 20 % uit van het totale pakket. Search blijft goed voor 40 %. De andere 40 % wordt netjes verdeeld over display ads, rich media, sponsoring en lead generation en referrals. Die laatste categorie (leads & referrals) maakt nu 8 % uit van alle bestedingen (tegenover 6 % in het eerste halfjaar van 2005). Een indicatie da adverteerders meer zoeken naar formaten die direct meetbare resultaten en leads opleveren in plaats van eerder op ‘branding’ gericht formats?

Dat laatste kunnen we ook afleiden uit het feit dat, hoewel de op het impressiemodel gebaseerde betalingsmechanismen stabiel blijven op 48 % van alle bestedingen,  de op resultaten gebaseerde acties stijgen van 40 tot 47 % van het totaal, ten nadele van de zogeheten hybride modellen.

Cijfertjes dan. De Amerikaanse internetreclame-bestedingen bedroegen in het eerste halfjaar ongeveer 7,9 miljard USD, een stijging met 37 % tegenover dezelfde periode in 2005. In het tweede kwartaal werd de kaap van de 4 miljard USD gerond, een stijging met 36 % tegenover Q2 2005.

http://www.iab.net/news/pr_2006_09_25.asp

Back to top button
Close
Close