Google News: trafiekgenerator of trafiekdief?

Wat moeten we nu eigenlijk van die Belgische rechtszaak tegen Google News vinden waar we eerder deze week kort over berichtten?

post-image-3
De bewuste media zijn ondertussen uit Google News verdwenen. Google News België bestaat nu voornamelijk uit de berichten van Metro en heel wat buitenlandse (respectievelijk Nederlandse en Franse) media. En natuurlijk ook ‘kleinere’ bronnen zoals uw eigenste Digimedia dat zich regelmatig op de startpagina van Google News weet op te werken.
 
 

Over de zaak zelf dan. Iedereen verdedigt natuurlijk vrij zijn rechten maar de beweringen van veel uitgevers dat Google News reclame-inkomsten doet mislopen, is nonsens. Google News is geen trafiekkaper, het is een trafiekgenerator . En het is zeer zeker geen nieuwssite zoals voor de rechtbank is beweerd.

Voor zover wij weten worden veel onine reclame-inkomsten becijferd op basis van het aantal impressies en dus het aantal bezoekers. Hoe kan een dienst die trafiek genereert dan een negatieve invloed hebben op die reclame-inkomsten? Onze mening: de uitgevers streven een financiële deal na met Google om hu nieuws te mogen gebruiken.

Dat Google News een trafiekgenerator is, kun je moeilijk ontkennen. Wij hebben in elk geval een stijging van de trafiek gezien sinds de opname van onze nieuwsberichten in de Google News website.

We hebben trouwens voor de aardigheid eens nagekeken van welke domeinen de meeste externe trafiek naar Digimedia komt. We bekeken de gegevens van 1 juli tot en met gisteren.
Het resultaat? 37 % van de externe trafiek (inkomende links, dus geen bookmarks of directe bezoeken) komt van Google News (zie grafiek)…

Wat bewijst dit? Wetenschappelijk niets. Trafiekstijgingen kun je door van alles verklaren maar bewijzen dat Google News trafiek, laat staan inkomsten, wegkaapt lijkt ons nog moeilijker. Dan kun je even goed gaan beweren dat RSS-lezers en websites als Bloglines of Netvibes concurrerend zijn.

Uitgevers moeten beseffen dat consumenten veel minder merkgebonden zijn dan voorheen en zelf informatie-omgevingen creëren met berichtgeving over de thema’s die hen interesseren. Dat is geen gevaar, het is een opportuniteit…

Back to top button
Close
Close