Web Analytics en…print

Web Analytics. Zijn dat niet die systemen en methodes waarmee je kunt kijken wat surfers allemaal op je site uitspoken ? Ja, maar het is nog veel meer dan dat. Het betere Web Analytics pakket laat je ook toe om heel wat te vertellen over je online campagnes.

post-image-3

En ‘beter’ hoeft trouwens niet altijd ‘duurder’ te zijn. Zo biedt het gratis Google Analytics je al heel wat toeters en bellen die zullen volstaan voor veel bedrijven. Voor ons is Google Analytics het ideale pakket voor ‘professionele starters’. Wie daarna zijn Web Analytics een stukje verder wil nemen en de ROI van zijn marketinginspanningen nog beter in kaart wil brengen, of zijn meetsysteem wil integreren met andere bedrijfstoepassingen (bijvoorbeeld Business Inteligence) kan allicht meer aanvangen met pakweg een Webtrends, een HBX Analytics of een Omniture.

Dat je mits wat creativiteit heus wel wat kan doen met Google Analytics, las ik afgelopen nacht (kon niet slapen) op Clickz waar het verhaal wordt verteled van een Amerikaans bedrijf dat het systeem zelfs gebruikt om de efficiëntie van zijn printcampagnes te meten(!) door een aparte URL in de advertenties op te nemen en die te meten.
 
Is dat een waterdicht systeem? Natuurlijk niet, bovendien reduceert het reclame tot DM en het is veel meer dan dat. Bovendien heeft zo een aanpak zijn beperkingen. Maar het is zeker een goede manier om eens te gaan kijken wat de relatieve impact is van je investeringen.

Lees het verhaal op http://www.clickz.com/showPage.html?page=3623461

Back to top button
Close
Close