Emerce e.day: een verslag van een voormiddag Rotterdam

Gisteren trokken we in het gezelschap van een stuk of wat Belgische bloggers en agency-mensen naar de e.day van het Nederlandse internetvakblad Emerce. We hadden ons voorgenomen om ons te beperken tot het ochtendprogramma met twee keynotes en een sessie over het belang van communities.

post-image-3

Het namiddagprogramma bestond immers vooral uit workshops en een keynote van Joseph Jaffe, en die hebben we al net iets te veel gehoord over zijn 30-seconden-spot. Bovendien komt Jaffe volgende week nog eens naar Belgenland voor het congres van het BDMV.

Emerce had in ieder geval alles in het werk gesteld en zette alle digitale toeters en bellen in om zijn event te dynamiseren. RFID-event toepassingen, ‘echte’ social networking, SMS-chat schermen, videopresentaties en opzwepende introducties met al even opzwepende muziek.

Ook de bloggercommunity was duidelijk aanwezig. Het event was nog maar begonnen of de eerste posts verschenen al. Op die manier voedt zo een event zijn eigen bestaan door zich als een lopend vuurtje te verspreiden over het web. Maar verder daarover meer.

We hadden ons ook voorgenomen om live verslaggeving uit te brengen en waren gepakt met notebook, digitale camera, Vodafone-kaartje (was niet nodig vanwege Wi-Fi) en USB-kaartlezer naar de Rotterdamse Van Nelle (‘het aroma komt je tegemoet’) Ontwerpfabriek afgezakt.

Doordat er best wel veel volk was liep het programma al meteen vertraging op waardoor we ons moesten beperken tot de twee keynotesprekers, Michael Jones, CTO van ondermeer Google Earth, en Werner Vogels, CTO van Amazon.

We beslisten al snel om niet live verslag uit te brengen omdat er eigenlijk weinig nieuws verteld werd en de keynote-sprekers eerder een beschrijvend verslag uitbrachten van wat ze doen met daar bovenop een sausje van dooddoende managementinzichten.

Michael Jones: the truth, the whole truth and nothing but the truth

Neem nu Michael Jones, één van de oprichters van het door Google overgenomen Keyhole, en CTO van Google Earth en andere Google mapping- en geo-applicaties.

Jones herinnerde de aanwezigen aan het ultieme doel van Google: de informatie in de wereld organiseren en toegankelijk maken. En op die manier de mensen meer ‘context’ bieden om ‘de waarheid ‘ te achterhalen.

Een nobel streven dat Jones als generatiegenoot van me toelichtte met het beeld van de tricorder, voor de jongere surfers: het toestelletje waarmee mister Spock in Star Trek in een oogwenk een hele planeet wist te inventariseren (zoveel levensvormen, zoveel zuurstof, zoveel dit, zoveel dat). Google wil die tricorder zijn voor de planeet aarde. Hoe het dat doet? Ten eerste door de informatie te organiseren en doorzoekbaar te maken. Ten tweede door daar een laag geografische data over te gooien zodat die informatie in een geografische context kan geplaatst worden. Ten derde: door daar nu ook een dimensie ‘tijd’ aan toe te voegen.

We besparen u de voorbeelden die Jones daarvoor gebruikte. Die vindt u op de vele blogs die ijverig ‘live’ over de e.day berichtten (links onderaan).

Wat vertelde Jones ons nog? Dat Google Earth nu ook in het Japans verkrijgbaar is, dat er in de eerste 12 maanden na de lancering van Maps 30.000 develope

Back to top button
Close
Close