Maakt Facebook zich op om de strijd aan te gaan met YouTube?

Na de aankondiging van de uitrol van Facebook LIVE, met in één ruk door verschillende nieuwe functies, kondigt de social netwerkgigant nu een zoekbalk aan die nog wat meer terrein van YouTube zal afsnoepen. Een analyse.

post-image-3

Het streamen van video is nu beschikbaar voor alle persoonlijke accounts en pages, en zoals we het reeds aankondigden, heeft Facebook er nog wat nieuwe functies aan toegevoegd.

Gingen die aankondigingen iets te snel voor jou, even dit ter herinnering: met Facebook LIVE kan je , via jouw smartphone, live video uitzenden in de newsfeed van jouw netwerk. Een functie die zich echt tot de mobiele internauten richt. En niet zonder reden: Facebook herinnert er ons nogmaals aan, in een artikel dat het gisteren uitbracht via zijn afdeling Facebook for business, dat de impact van het mobiele toestel steeds belangrijker wordt, met in het kielzog een groeiend aandeel van de reclame. Het gebruik van een functie zoals streaming video is een typisch voorbeeld van die mobiele dominantie.

Elke dag lijkt er wat nieuws te zijn op Facebook. De dag na een eerste bericht over de nieuwe functies, kondigen de teams van Mark Zuckerberg een zoekfunctie aan voor video`s. En die verdient onze volle aandacht.

De achtergrond
YouTube heeft lang kunnen genieten van een monopoliepositie op het videosegment van het web, maar 2014 kondigde het einde van deze onbetwiste dominante positie aan. 2014 was immers het jaar van de komst van native video`s op Facebook;  steeds meer adverteerders stapten over naar deze nieuwe vorm van publicatie op het sociale netwerk, aangepord door een algoritme dat deze video`s bevorderde.

Een jaar later was streaming het buzzword voor de video. In 2015 werd streaming geboren - of liever herboren, want Skype en anderen hadden het enkele jaren eerder (te vroeg!) ook al geprobeerd maar waren mislukt. Meerkat opende het bal verleden jaar en zorgde toen voor opschudding op SXSW. Twitter kwam niet lang daarna met een tegenzet, Periscope, dat het eerder dat jaar gekocht had, en bood ook streaming aan. Maar dat was buiten de waard, in casu Facebook, gerekend, dat midden 2015 Facebook LIVE aankondigt. Periscope staat nog altijd recht tegenover de social web-gigant, maar Meerkat gaf zich begin 2016 gewonnen.

Video, de ruggengraat van het sociale netwerk
Facebook heeft drie pijlers voor verdere ontwikkeling in het decennium 2015-2025: de hele wereld verder online blijven brengen met internet.org  -een belofte die Mark Zuckerberg deed tegenover de UNO in september verleden jaar- , verdere vooruitgang nastreven in artificial intelligence, en virtuele teleportatie mogelijk maken. Bij die laatste pijler is het de bedoeling om een video-ervaring te creëren waarbij elk individu overal ter wereld in real time kan interageren dankzij virtual reality, waarvan wij nu de voorboden al kennen.

De Facebook-teams geloven in het potentieel van deze vorm van visuele, volledig immersieve communicatie in wording. Een onderzoek van Cisco uit 2015 ondersteunt trouwens deze lijn van ontwikkeling. Cisco voorspelt bij zijn conclusies dat tegen 2019 het verbruik van videocontant 80% zal uitmaken van het wereldwijde internetverkeer.

Wereldwijd bezoekt weliswaar één persoon op zeven elke dag Facebook, maar toch wordt er de laatste twee jaren een trend naar passieve consumptie van de site vastgesteld. Onder actief gebruik verstaat men het delen van status en persoonlijke foto`s, maar ook het engagement door middel van een like, een commentaar, een share. De video geeft deze actieve dynamiek van engagement verse adem.

Beschouwt men dit passiever gebruik van de site, en de behoefte van Facebook om zich voortdurend te vernieuwen, dan kan men het idee niet uitsluiten dat verleden jaar geopperd werd, namelijk speciaal videoplatform - Facebook heeft het video-infrastructuurbedrijf QuickFire Networks in januari 2015 verworven. Niet alleen voor het sociale netwerk, maar ook voor Messenger en binnenkort ook voor Facebook at Work. De afdelingen "evenement" en "shopping" (in bèta) zouden de volgende in rij zijn.

Context is koning, nieuws is koningin
Het in een context plaatsen van content is cruciaal geworden. In real time communiceren over wat zich op dat moment afspeelt, dat is een belangrijke uitdaging geworden voor de merken. En wie reactiviteit zegt, zegt ook versnelling van de processen. En het is daar dat Facebook, naast video,  het begrip van context nog verder zal doortrekken met chat bots, de robots die binnenkort in Messenger geïntegreerd worden.

Het social web ondergaat momenteel dus belangrijke wijzigingen.  Reden dan ook om de specialisten in de traditionele referencing via zoekmachines aan te sporen om de prioriteiten van hun vak te herdenken.

Facebook, een echte bedreiging voor YouTube?
Facebook schiet al een hele tijd onder de duiven van de Google-producten. En op vlak van video is het een regelrechte confrontatie.

Het probleem dat Facebook tegenover YouTube had, was dat je de gedeelde video`s enkel kon zien in je newsfeed of op individuele pagina`s. Het sociale netwerk zal, met de invoering van deze zoekfunctie, en de verrijking van zijn database, ongetwijfeld de manier veranderen waarop de mensen video consumeren op zijn site en via zijn apps.

Je was al enkele jaren gewend geraakt aan het invullen van trefwoorden op YouTube, de resultaten te doorlopen en de video`s die je interesseren te bekijken. Dat zal voortaan ook mogelijk zijn op Facebook, zowel voor streaming als reeds opgenomen video`s. Deze functie zal binnenkort beschikbaar zijn op een nieuw video-tabblad in de belangrijkste apps van het sociale netwerk.

Het is dus nog eens een stapje verder naar het leegzuigen van YouTube. Je kan je gemakkelijk voorstellen dat binnenkort ook de favorieten volgen, de playlists, de trefwoorden en misschien wel een apart platform, net zoals YouTube dat momenteel aanbiedt.

 

Denys Malengreau (Reputation 365)

Back to top button
Close
Close