Home/Social networking/Zal Facebook Live het kunnen halen van Periscope? Zal Facebook Live het kunnen halen van Periscope? Het Amerikaanse social network Facebook wil het gebruik aanmoedigen van video`s, gefilmd met de smartphone en live gestreamd op het platform, en kondigt een reeks verbeteringen aan voor zijn speciale dienst "Live". 2016-04-07Comment Facebook zal in zijn mobiele apps een speciale ruimte creëren voor Live: de gebruikers kunnen er de populairste live video`s bekijken, gemakkelijker ontdekken welke hen zou kunnen interesseren via een klassement per thema, of filmpjes zoeken. Wie een filmpje bekijkt zal ook zijn vrienden kunnen uitnodigen om de video tegelijkertijd te bekijken. De makers van video`s van hun kant zullen de verspreiding kunnen beperken tot de leden van een bepaalde groep op Facebook, of tot mensen die uitgenodigd zijn op een "evenement" op het netwerk. Dat zou bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden om een blik te bieden op het feest aan de genodigden die er niet bij konden zijn, of om een privé-concert te geven. De reacties van de toeschouwers ("vind ik leuk", "haha", "grr" enz.) zullen voortaan meteen verschijnen in de vorm van kleine symbolen op de video. "Het is net alsof men applaus of aanmoedigingen krijgt van het publiek", verzekert Fidji Simo, een van de verantwoordelijken van het Live-product bij Facebook. "Live" werd verleden zomer al gelanceerd, maar was in het begin enkel voor bekende personen; begin dit jaar werd het uitgebreid tot een breder publiek. Met de dienst kan men nu met een Apple iPhone mobiele video`s rechtstreeks uitzenden vanuit een zestigtal landen. Facebook werkt ook aan een internationale uitrol voor toestellen die onder Android draaien, het besturingssysteem van Google. Facebook schakelt momenteel in een hogere versnelling met video, waar het de confrontatie tracht aan te gaan met concurrent YouTube (Alphabet-groep). Net als 360° video`s is het streamen van video`s een "natuurlijke evolutie" in zijn strategie om steeds meer meeslepende interactieve content aan zijn gebruikers aan te bieden, zo legt Fidji Simo uit aan AFP. Volgens haar werd de tool goed ontvangen bij alle doelgroepen. Zo werden er veel momenten van het dagelijkse leven gestreamd, om bijvoorbeeld de mening van vrienden te vragen bij het bezoeken van een appartement, maar de tool werd ook veel gebruikt door beroemde personen en de media. "Beroemde personen maken er veel gebruik van, velen van hen maken er een ask-me-anything van, atleten tonen hun training, chefs geven een kookles", voegt zij eraan toe. "Wij hebben ook veel media die op deze manier nieuws brengen, of die u meenemen in de coulissen", verwijzend naar de uitzendingen in de marge van de Oscar-uitreiking, waar tv-presentatoren zo de discussie op het sociaal netwerk verderzetten na de uitzending van hun programma op een bepaalde zender. (via AFP) Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address