Doorbraak voor Synthetron in de blogosfeer?

Opmerkelijk veel aandacht voor Synthetron dezer dagen, het geesteskind van Paul Verhaeghe, ooit aan de slag bij McKinsey, nu bij Bain (en in de board van Synthetron), en bij de iets oudere lezer misschien nog bekend als de oprichter van Zappybaby.be.

post-image-3

Diverse bloggers berichten over het webgebaseerde Synthetron platform. Synthetron is een systeem dat online discussies toelaat op een compleet nieuwe manier. Deelnemers filteren geheel op anonieme wijze in een online groepsdiscussie de beste ideeën door een waarderingsysteem. Wat goed is, komt naar boven dus. Daardoor kunnen  deelnemers ook met grote groepen (10-200) tegelijkertijd in discussie gaan:  je wordt enkel geconfronteerd met "het beste" van de groep en niet met alle berichten van iedereen.  
 
Onze collega's van Marketingfacts.nl berichtten vorige week over Synthetron naar aanleiding van een panelgesprek dat Emerce organiseerde over de toekomst van de reclame op basis van het systeem. Ook blogger Luc Van Braekel is aan het testen om panelgesprekken te organiseren op zijn blog.
 
Op het eerste zicht een opmerkelijke evolutie voor een systeem dat vooral wordt gebruikt binnen een aantal grote organisaties om inzicht/ input te krijgen van grote groepen  managers of medewerkers rond webgebaseerde brainstormingsessies.
 
Synthetron heeft een service-model opgebouwd voor haar corporate klanten. Ze gebruiken het platform om op een gestructureerde manier "moeilijke" onderwerpen bespreekbaar te maken en zo de vinger aan de pols te houden bij grote groepen. Klanten zijn hier zowel topmanagement als strategie, HR- en communicatie-managers. De onderwerpen variëren van "wat is nu de echte grondoorzaak van deze personeels ontevredenheid", tot "policy discussie" of het " testen van "alignement" bij de implementatie van een strategie of een veranderingsproces, aldus CEO Joanne Celens.
 
Maar de stap naar de blogosfeer is minder vreemd dan gedacht. Celens: “De eerste stappen naar luisteren buiten de bedrijfsmuur (naar buurtbewoners, burgerfora, klanten, stakeholder panels) waren al gezet. Vandaar dat de stap naar "communities" eigenlijk  niet zo vreemd is.”

Verhaeghe wijst er op dat één van de oorspronkelijke doelgroepen van het systeem trouwens de online media was: “mass interviews” via Synthetron.

Wordt dus vervolgd.

http://www.synthetron.com/

Back to top button
Close
Close