Opgelet voor bedriegers die je laten betalen voor de update naar Windows 10

De laatste weken werden verschillende mensen via e-mail of telefoon gecontacteerd door bedriegers die hen, in naam van Microsoft, aanmaanden om hun update naar Windows 10 te betalen via een Paysafecard. Indien de gebruiker dit verzoek inwilligt en zijn persoonlijke gegevens doorgeeft, plunderen de cyberboeven zijn bankrekening en laten zij zijn computer crashen. Een modus operandi die al heel wat slachtoffers gemaakt heeft.

post-image-3

In een persbericht herinnert Microsoft er nogmaals aan dat het aanbod voor een gratis update naar Windows 10 nog geldig is tot en met 28 juli 2016, voor de gebruikers van Windows 7 en Windows 8.1.

Hoe moet je reageren wanneer je per e-mail of telefoon gecontacteerd wordt?
Microsoft raadt de gecontacteerde personen met aandrang aan om niet op dit verzoek in te gaan. "Wij weten dat fraudeurs proberen de gebruikers geld af te troggelen door hen te laten betalen voor een update naar Windows 10. Wanneer de gecontacteerde personen niet meteen bij de eerste pogingen antwoorden, schakelen de boeven een versnelling hoger en dreigen zij met een deurwaarder. Zo hopen zij de mensen angst in te boezemen zodat de slachtoffers uiteindelijk toch hun gegevens doorgeven", zo stelt Karel Dekyvere, Security Lead bij Microsoft BeLux.

Enkele tips tegen fraude en phishing
Microsoft geeft de volgende 5 tips om je te helpen je te beschermen tegen elk misbruik of poging tot phishing.

1. Hecht nooit geloof aan ongevraagde telefoonoproepen en geef er geen gevolg aan.

2. Bescherm jezelf tegen phishing of misleidende mails.
Reageer nooit op e-mails of telefoontjes waarin men je persoonlijke gegevens of geld vraagt. Klik nooit op een link en open nooit de bijlage van een verdachte mail. Indien de mail verstuurd werd door een bedrijf, contacteer het dan om na te gaan of de mail daadwerkelijk daarvan afkomstig is.

3. Weet hoe je een phishing of frauduleuze mail moet herkennen.
Zij zijn vaak herkenbaar: een te royaal aanbod, vergezeld van een vraag naar persoonlijke gegevens of je bankrekening, veel spelfouten en een buitenlandse domeinnaam.

4. Meld elke poging tot fraude.
Blokkeer spammers en meld elk misbruik via Outlook.com. Gebruikers kunnen phishing mails melden via deze link. Verwittig de politie enkel wanneer je schade geleden hebt. Is dat niet het geval, dan kunnen zij niets ondernemen.

5. Beveilig je computer.

Wat moet je doen wanneer jouw computer al onder controle geweest is van oplichters?
Indien je al toegang tot jouw computer gegeven hebt, koppel de computer onmiddellijk los van het internet en voer een volledige scan uit met een recente, up-to-date antivirus. Verwijder de malware. Indien nodig kan je ook jouw computer opnieuw laten installeren. Verander ook de wachtwoorden zowel van de computer als van je internet-accounts (mailbox, Facebook, Twitter, …). Vergeet niet om de veiligheidsvragen te wijzigen die je krijgt wanneer je het wachtwoord van die accounts vergeten bent.

Wat doe je bij schade?
Heb je de oplichters betaald, dan moet je zo snel mogelijk een klacht indienen bij de lokale politie en de paysafecard-Hotline verwittigen. Indien het tegoed van de kaart nog niet opgebruikt is door de boeven, dan is het nog mogelijk om die te blokkeren. Heb je schade ondervonden bij een dergelijke fraude, dan kan je ook bij de lokale politie klacht indienen voor hacking en sabotage van je computer.
Verzamel alle gegevens die de feiten en de geleden schade kunnen bewijzen. Noteer alle gegevens die je van de oplichters ontvangen hebt, zoals telefoonnummers, namen, adressen van websites, en overhandig die aan de politie.

Back to top button
Close
Close