Betalen met biometrie klaar om in België op de markt gebracht te worden

In de rand van het Mobiel World Congress onthult MasterCard de verwachtingen van de Belgen op vlak van innovatie bij betalingen. Volgens zijn onderzoek, uitgevoerd in samenwerking met Insites Consulting, is één Belg op twee (52%) bereid om nieuwe betaalmethoden in de winkel te adopteren.

post-image-3

De betaling per biometrische identificatie is de innovatie waarnaar het meest uitgekeken wordt: deze technologie verwijst de wachtwoorden naar de vergeethoek en laat toe om transacties gewoon uit te voeren via herkenning van het gelaat, de stem of de digitale vingerafdruk. De biometrische technologie werd in Nederland na een geslaagd pilootproject al op de markt gebracht en zou tegen einde 2017 ook op de Belgische markt aangeboden worden.

Digitale vingerafdruk of selfie om te betalen - de Belgen LIKE!
Met meer dan één Belg op drie die bereid is om in de winkel (35%) en online (39%) hiermee te betalen,  vertegenwoordigt de biometrische identificatie de meest verwachte betaalinnovatie in België. Of het nu werkt via digitale afdruk, gezichts- of stemherkenning, de biometrie laat elke gebruiker toe om komaf te maken met het wachtwoord.

De technologie die zes maanden geleden in een pilootproject gelanceerd werd op initiatief van MasterCard en International Card Services (ICS) lijkt onze noorderburen veroverd te hebben. Na zes maanden van "selfies" en digitale vingerafdrukken, zonder wachtwoord of pincode, verklaren negen deelnemers op tien dat zij hun wachtwoord voorgoed willen vervangen door biometrie. Drie kwart van de deelnemers meent trouwens dat dit systeem de risico`s op fraude kan laten dalen, vermits het bijzonder betrouwbaar en veilig is. Van de beschikbare functionaliteiten lijkt de herkenning per vingerafdruk het populairste, net zoals bij de Belgische respondenten in het onderzoek: 93% wil betalen met digitale vingerafdruk, en 77% via gelaatsherkenning.

De smartphone als controlecenter
Op de tweede plaats van de meest verwachte betaalmethodes van de Belgen staan de mobiele betalingen. Eén Belg op drie wil zijn smartphone aan de kassa kunnen bovenhalen (35%), en dit is trouwens de meest verspreide innovatie bij de categorie van de "early adopters" (door 63% ervan). Van de geteste betaalinnovaties is het ook de methode waarmee de gebruikers het meest vertrouwd zijn, en die men gemakkelijk begrijpt.

De rest van het klassement van de betaalinnovaties waarnaar het meest uitgekeken wordt, bevat een interesse voor contactloze betaling (32% wil die in de winkel gebruiken) en voor digitale portefeuilles (25%). "De contactloze betaling is typisch de betaalinnovatie die men niet meer kan missen, eens men het uitgetest heeft", voegt Valérie Nowak eraan toe. De resultaten in de buurlanden tonen trouwens een uitgesproken enthousiasme voor de technologie, die een ingebakken reflex wordt.  Recent werd de kaap van het miljard contactloze betalingen gerond in Europa.

De biometrie binnenkort ook in België?
MasterCard hoopt de biometrische identificatie tegen einde 2017 in het grootste deel van Europa op de markt te brengen. België zal dus, in de nabije toekomst, van deze nieuwe technologie kunnen genieten.



Back to top button
Close
Close