Facebook at Work, een game changer in 2016?

Facebook heeft een miljard dagelijkse gebruikers en honderden miljoenen ultra-geconnecteerde mobiele internauten per maand - waaraan men nog die van Messenger, WhatsApp en Instagram moet toevoegen. Cijfers van de social media-gigant die weliswaar gekend zijn, maar waarvan je toch even moet slikken wanneer je ze hoort.

post-image-3

In 10 jaar tijd is Facebook erin geslaagd om de online sociale interacties naar zich toe te trekken en zo de onbetwiste en onweerlegbare mastodont van het internet te worden. Het sociale netwerk mag er echter al in geslaagd zijn om in binnen te dringen in ieders leven, tot nu toe kon het nog altijd niet ten volle profijt trekken van de interacties van een professionele wereld die steeds vlakker wordt, steeds collaboratiever. LinkedIn heeft er als eerste een antwoord op gebracht met de digitale curriculum vitae en de persoonlijke CRM, maar het slaagde er niet in om echt in het dagelijkse leven van de meeste connected professionals binnen te dringen, tenzij af en toe, via zijn boodschappendienst. Slack van zijn kant wint elke dag aan populariteit, maar daar verbleekt het miljoen gebruikers tegenover het anderhalve miljard gebruikers dat elke maand actief is op Facebook.

Met een 50 miljoen pagina`s van bedrijven en tal van projecten onderweg of bijna voleindigd, waaronder Oculus, M, staat de slokop van het web nu op het punt om eigenhandig de kaarten te herschudden met Facebook at Work, dat dit jaar uit zijn bèta-versie zal treden. En het moet gezegd dat het sociale netwerk, in vergelijking met zijn concurrenten, doorslaggevende argumenten heeft. Het terrein werd goed voorbereid.

Een hele resem nieuwigheden werd in de loop van 2015 aangekondigd, waaronder tal van functies voor bedrijven. De recentste update: een gans nieuwe messaging interface voor Pages, uitgebracht in december jongstleden.

Met een decennium aan ervaring en voortbouwend op wat reeds bestaat, heeft Facebook nu de mogelijkheid om de interne communicatie van het bedrijf te laten aansluiten op de externe communicatie die het al bezit: Facebook Messenger. Tijdens de laatste Facebook conferentie voor ontwikkelaars in maart verleden jaar, de F8 in San Francisco, hebben Mark Zuckerberg en zijn trawanten een zakelijke versie van Messenger aangekondigd. Momenteel reeds beschikbaar voor enkele Amerikaanse bedrijven, is die bedoeld voor professionals om hen rechtstreeks met hun ecosysteem te laten interageren. Het koppel Facebook at Work en Messenger Business (de werknaam) heeft alle pluspunten om de professionele werksfeer te veroveren.

De gebruikers zullen niet meer getraind moeten worden om een nieuwe oplossing te gebruiken, want de structuur van Facebook at Work reproduceert getrouw die van Facebook, waaraan de leden van het sociale netwerk al gewoon zijn - maar dan wel zonder de afleidingen die de persoonlijke account bevat. Facebook bezit tevens een kolossale database, en een robuuste reclame-oplossing die ermee gepaard gaat. Er bestaat een uitdrukking die zegt dat men de klanten moet gaan zoeken waar zij zich bevinden. En in dit geval bevinden zij zich op Facebook. Waardoor het erg gemakkelijk wordt om elke concurrerende dienstverlener de pas af te snijden wanneer die de professionele interacties zou willen centraliseren.

Er zijn uiteraard bezwaren waarop het sociale netwerk blijft stuiten. Daaronder de eeuwige weeklacht tegen Facebook, in naam van de heilige productiviteit. Facebook heeft daar een antwoord op door te garanderen dat de twee platformen onafhankelijk zijn, alhoewel hun interface gelijkaardig is. Een Facebook account is zelfs niet nodig om een Facebook at Work account te openen. Wanneer momenteel de vraag gesteld wordt over een verminderde productiviteit op het werk, omwille van de alomtegenwoordigheid van het sociale netwerk, dan zal Facebook at Work deze scheiding, nu nog onbestaand, kunnen waarborgen tussen afleiding vanuit de persoonlijke account van de gebruiker, en het zakelijke sociale netwerk dat zo aanbevolen wordt.

En dan zijn er ook nog de vragen rond de privacy. In dit geval, de scheiding tussen het privéleven en het beroepsleven. De technologie heeft evenwel al lang geleden de band gewijzigd die men met anderen heeft, ook de professionele band. De democratisering van de prijs van smartphones en de opkomst van een steeds meer geconnecteerde samenleving heeft het BYOD concept nog versterkt door de grens te verzwakken die ooit duidelijk bestond tussen privé- en beroepsleven. En omdat de maatschappij verandert, heeft de recente geschiedenis ons aangetoond dat de belangrijkste actoren van deze verandering de internauten zelf zijn. Dat is omdat zij dat zelf willen, en zij zich uiteindelijk niet echt niet zoveel meer bekommeren om het feit dat de monopolies van Silicon Valley zo gemakkelijk de privacy van hun gebruikers met de voeten kunnen treden, in een sfeer van haast algemene onverschilligheid. Het is de Engelse term "give to get" die het best de verhouding van het individu tegenover de technologie samenvat. De aantrekkingskracht van het comfort dat de technologische innovaties bieden, primeert op enige echte bekommernis om de bescherming van de privacy.

Facebook zal dus een dienst kunnen activeren die de potentie heeft om volledig aan de communicatiebehoeften van het bedrijf te beantwoorden. In een wereld waarin de collaboratieve economie in de brede zin van het woord zich ontpopt als een mentaliteitswijzigin, misschien niet zo bedoeld, maar wel zo ontwikkeld, heeft Facebook zich de uitdaging gesteld om de relatie die het bedrijf heeft met het internet, te verzilveren met Facebook at Work. En de knappe koppen van Palo Alto weten dat deze oplossing werkt, want de eigen personeelsleden gebruiken het intern al enkele jaren.

 

Door Denys Malengreau (reputation 365)

 

Back to top button
Close
Close