BDMV hekelt CelBel campagne

Eerder deze week hadden we het over de nieuwe campagne van Safer Internet waarbij jongeren naar een website worden gestuurd over de bedreigingen van het WWW onder het mom van een fictieve actie waarbij de jongeren een gratis GSM-abonnement kunnen krijgen.

post-image-3

Wie niet opgezet is met de actie, is het Belgisch Direct marketing Verbond. Het BDMV stelt zich in naam van de DM-sector vragen over de deontologie van de actie en noemt ze ‘misleidend’.

Het BDMV in een persbericht: “…de campagne strookt niet met de deontologische Code van de sector die stelt dat een reclame niet de lichtgelovigheid of het gebrek aan ervaring van kinderen mag uitbuiten, en evenmin hun eerlijkheid op de proef stellen”.

Maar er is meer: de organisatie vindt dat de actie ook schade toebrengt aan eerlijke bedrijven die aan online reclame doen en de hele sector in diskrediet brengt.

Het BDMV is overigens ook niet te spreken over een nieuwe DM-actie van Passage Fitness waarbij de fitnessgroep een printactie opzette waarbij de creative verdacht veel op een bekeuring lijkt. Bij nader inzien ziet de ontvanger dat het om een oproep gaat om dringend iets aan de conditie te doen. Passage Fitness is niet aan zijn proefstuk toe want het werd eerder al gehekeld voor een campagne met fictieve doodsbrieven.
 
Zoals steeds verstopt het bedrijf zich achter zijn ‘heilige streven om de Belg iets aan zijn gezondheid te laten doen’. Een belediging van de intelligentie van de consument die de grens tussen platte commercie en nobele doelen wel herkent of een knappe guerrilla actie? Naar verluidt zou de politie alvast een klacht overwegen omdat haar logo voor de actie werd gebruikt (en misschien wel om de kosten van de vele klagende burgers te vergoeden?). 
 
Het Digimedia bericht over de CelBel-actie: http://www.digimedia.be/detail05.asp?Id=3405
Back to top button
Close
Close