Belgische webwinkels zullen tijdens de eindejaarsperiode naar schatting een omzet van 1 miljard euro realiseren

De onlinewinkels en de bedrijven die actief zijn in de verkoop op afstand verwachten dit jaar een aanzienlijke stijging van de verkoop tijdens de eindejaarsperiode. Volgens een studie van BeCommerce, de Belgische vereniging van online handelaars, zou de sector naar schatting de kaap van 1 miljard euro halen. Vooral fashion, food & drinks, health & beauty en multimedia blijken populaire productcategorieën.

post-image-3

Om de trends voor de eindejaarsperiode van 2015 te voorspellen, heeft BeCommerce een onderzoek uitgevoerd bij Belgische organisaties die actief zijn in de onlinehandel. Uit de resultaten van deze enquête blijkt dat de onlinehandelaars die in België actief zijn duidelijk hogere verwachtingen koesteren. Zo verwachten ze tijdens de eindejaarsperiode van 2015 een omzet van bijna 1 miljard euro te realiseren. De eindejaarsaankopen zouden 13,95 % van hun totale jaaromzet vertegenwoordigen (tegenover 12,54% in 2014).

Hoewel de kerstperiode (die loopt van 10 tot 24 december) voor de onlinehandelaars de belangrijkste periode blijft in termen van verkoop (54% van de eindejaarsverkopen, tegenover 31,88% in 2014), verwachten zij dit jaar ook een sterke toename van de verkoop tijdens het weekend van Black Friday en Cyber Monday, die respectievelijk op 27 en 30 november vallen (9,36% van de eindejaarsverkopen, tegenover 5,37% vorig jaar) en op Boxing Day op 26 december (4,1% van de eindejaarsverkopen).

Belangrijkste redenen voor deze verwachte stijging van eindejaarsverkopen zijn: één extra dag, namelijk 27 november (vorig jaar viel Black Friday op 28 november), het koude weer en de grotere bekendheid van de Boxing Day (dag waar traditioneel kerstgeschenken worden geschonken aan dienstpersoneel). De online verkopen stijgen ook mede dit jaar door de terreurdreiging in ons land. Het angstige nieuws en de dreigende situatie zorgen ervoor dat vele winkels dicht blijven, zeker in de omgeving Brussel. De dichtblijvende winkels en de klanten, die niet snel naar buiten komen voor hun boodschappen, maken online shoppen nu nog meer een veel gekozen optie.

Fashion, food & drinks, health & beauty en multimedia blijven online de meest populaire productcategorieën

In het onderzoek vermelden de meeste online handelaars dat ze verwachten het meest verkopen op hun websites te realiseren in de categorieën fashion, food & drinks, health & beauty en multimedia.

De consumenten vermelden ‘convenience’ (68,42%) en het ‘vermeiden van de menigte’ (63,15%) als belangrijkste factoren om te kiezen voor online shoppen. Vervolgens werden ‘minder tijdrovend’ (52,63%) en ‘altijd open en toegankelijk’ (57,89%) als voordelen van e-commerce aangehaald. Ten slotte werden ‘geld besparen’ (36,84%), ‘minder stress’ (26,31%) en een ‘breder aanbod’ (21,05%) aangegeven als redenen om online schoppen te verkiezen.

Back to top button
Close
Close