Webshops en Belgische consumenten kampioen in grensoverschrijdende e-commerce

De internationale strategie van de Belgische webwinkels begint zijn vruchten af te werpen. De Belgische consumenten kopen tevens nog steeds in grote aantallen op buitenlandse webwinkels.

post-image-3

Gezien de geringe omvang van het land moeten Belgische webwinkels vanaf hun lancering overwegen om naar het buitenland te trekken, in tegenstelling tot vele handelaars uit onze buurlanden waarvoor de eigen binnenlandse markt volstaat. Uit het recente onderzoek van de

Top 25 van de grensoverschrijdende Belgische webshops blijkt dat deze internationale strategie haar vruchten begint af te werpen. Uit de analyse blijkt dat wat grensoverschrijdende e-commerce betreft, Belgische webwinkels zich vooral toespitsen op Frankrijk, Nederland, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Het enige verschil met de ranglijst van vorig jaar is dat Spanje de 5e plaats overneemt van Canada.

Deze ranglijst komt ook grotendeels overeen met de ranglijst van PayPal-betalingen die door Belgische online handelaars in het eerste kwartaal van dit jaar werden ontvangen: Franse consumenten komen op de eerste plaats (stijging van 5% ten opzichte van vorig jaar) en worden gevolgd door Amerikaanse (sprong van 19%), Duitse (+ 11%), Britse (+ 20%) en Nederlandse (- 3%) consumenten.

Het gemiddelde van de bezoekers van deze sites komt voor meer dan 82% uit het buitenland (tegenover bijna 78% een jaar geleden), wat nogmaals wijst op het grote groeipotentieel van grensoverschrijdende e-commerce en dus aantoont dat dit een belangrijke markt is voor de Belgische spelers in de sector.

De beste online handelaars uit de Top 25 van dit jaar zijn: IceWatch, die de eerste plaats inneemt en een gewaardeerde intrede maakt in de Top 10, Belgianshop op de tweede plaats (één plaats hoger dan vorig jaar) en Bieresgourmet, afwezig in de Top 10 vorig jaar, die zich dit jaar op de 3e plaats vestigt.

De Top 25 van dit jaar vestigt tevens de aandacht op de evolutie van de meest begeerde producten. Kleding en accessoires blijven aan de top (40%), gevolgd door voeding (die van 12% naar 18% klimt) en zorg- en schoonheidsproducten (verdubbeld, van 4% naar 8%).

2e editie van de BeShopping 100: de Belgische consumenten ook cross-border kampioen

De resultaten van de tweede editie van de BeShopping 100 (www.beshopping.be), de jaarlijkse analyse van de top 100 van de webwinkels in België, werden tijdens de BeCommerce Cross-Border Summit bekend gemaakt. Eerste vaststelling: de Belgische online consumenten merken nog steeds het grote groeipotentieel van grensoverschrijdende e-commerce.

De 100 belangrijkste webwinkels in België hebben samen een omzet van 2,6 miljard euro voor
2014-2015, tegenover 1,1 miljard euro vorig jaar. De BeShopping 100 studie toont aan dat deze omzet nog voor bijna 72% op buitenlandse webwinkels wordt gerealiseerd, tegen ongeveer 75% vorig jaar. De meeste online aankopen van Belgische consumenten vinden plaats in buurlanden zoals Nederland, Duitsland en Frankrijk.

Het aantal Belgische online bedrijven daalde van 32 naar 28, en het aantal Belgische klanten die hun aankopen in België maken is van 26% naar 24% gedaald. Dit jaar werd wel een nieuwigheid vastgesteld: de beschikbaarheid van een mobiele applicatie (app) gelinkt aan de webwinkel. Niet minder dan 58% van de webwinkels biedt vandaag zo’n app aan.

In de ranglijst van populairste webwinkels verschijnen grote verschillen tegenover vorig jaar. De
top 3 wordt gevormd door Amazon, 3 Suisses en Bol.com. Media Markt maakt een grote sprong van de 30e naar de 8e plaats in een jaar tijd. Vente-Exclusive.com stijgt van de 16e naar de 9e plaats en de Chinees Aliexpress, die vorig jaar niet op de ranglijst stond, bevindt zich dit jaar op de 10e plaats.

De producten die het meest via internet gekocht worden zijn kleding en accessoires (27%, stabiel), elektronische apparaten (24%) en vrijetijdsactiviteiten (11%, lichte stijging tegenover vorig jaar). Deze categorieën worden gevolgd door zorg- en schoonheidsproducten (9%), artikelen voor huis, tuin en huisdieren (7%) en voeding (6%).

De betalingsmethode bij uitstek blijft de Visa-kaart (94%), gevolgd door Mastercard (94%) en ten slotte Maestro (68%), van nabij gevolgd door PayPal (62%) en Bancontact/Mister Cash (59%).

Back to top button
Close
Close