Hoe de sociale netwerken de verkoop van make-up aanzwengelen

De verkoop van make-up kent een forse stijging bij de distributienetwerken in Frankrijk en België, aangezwengeld door het "alles voor het beeld" dat door de sociale netwerken gepromoot worden.

post-image-3

Op het tijdstip dat succes gemeten wordt in het aantal "followers", hebben de beeldcultuur en het zichzelf in scène zetten een rechtstreeks gevolg op de markt van de schoonheidsproducten, zo meent het gespecialiseerde instituut NPD dat de verkoop meet die in de parfumerieketens, grootwarenhuizen en zelfstandige winkels gerealiseerd wordt (buiten het internet om).

"De selfies stimuleren de populaire zaken zoals de verkoop van make-up", onderlijnt het instituut in een persbericht.

De verkoop van lippenstift, die een jaarlijks omzetcijfer vertegenwoordigt van ongeveer 70 miljoen euro, is bijvoorbeeld van januari tot augustus met 11% gestegen, aangevoerd door de bestsellers van Chanel en Dior (groep LVMH).

Make-up voor de teint, onmisbaar om ideaal weergegeven te worden op foto`s, profiteert eveneens van deze trend, met een stijging van 4% voor de fond de teint en met 5% voor concealers, verlichtende producten en kits voor "countouring", een make-uptechniek waarbij het gezicht een structuur gegeven wordt door licht- en schaduweffecten.

Meer recent maakte ook de "strobing" furore, dat eveneens inspeelt op het volume van het gezicht door punten in het gezicht te benadrukken door middel van "verlichters".

"De impact van de `buzz` van de sociale netwerken is reëel", zo verklaarde Mathilde Lion, schoonheidsspecialiste bij NPD aan Reuters. Voor haar bestaat er bij de gebruiksters een echte honger naar nieuwe make-uptechnieken, die populair geworden zijn door de tutorials die welig bloeien op het internet.

(via Reuters)

Back to top button
Close
Close