Waarom product placement belangrijker wordt

Marketeers willen een ‘emotionele band’ creëren tussen merk en verbruiker. Dat geeft PQ Media research als één van de belangrijkste redenen op voor het groeiende belang van product placement.

post-image-3

Volgens PQ Media Research stegen de wereldwijde bestedingen inzake product placement in 2005 met 42,2 % tot een totaalomzet van 2,21 miljard USD. En de komende jaren zullen die groeipercentages ook uit twee cijfertjes blijven bestaan, aldus het bedrijf.

Voor dit jaar verwacht PQ dat de inspanningen van bedrijven om consumenten op een andere manier emotioneel te ‘betrekken’ zullen resulteren in een markt van om en bij 3,07 miljard USD. Dit uiteraard over alle media heen, inclusief TV, film en andere media.

Europa loopt volgens PQ wel een beetje achter om de simpele reden dat de regels over product placement hier heel wat strikter zijn, al zou hier onder impuls van de Unie verandering in komen. Dat verwacht het onderzoeksbureau tenminste.

Binnenkort dus meer kookprogramma’s met de obligate gesponsorde bakboter, online voetbalspelletjes waarbij de billboards betalend zijn en flitsende actiefilms waar de auto van de held meer dan nodig in beeld komt.

PQ Media merkt overigens op dat vandaag veel van die product placement deals nog barteringdeals (ruil) zijn (je weet wel: presentator ‘x’ is gekleed door kledingwinkel ‘y’ in ‘z’, allen daarheen) maar dat er geleidelijk aan een evolutie is naar een gestructureerde ‘cash’ aanpak voor product placement.

Uiteraard zijn ook de verminderde effectiviteit van push-concepten als TV-spots en het reclamemijdende gedrag belangrijke redenen voor de opkomst van product placement.

Alles lezen op http://www.pqmedia.com/about-press-20060816-gppf2006.html

Back to top button
Close
Close