PrintAdBooking.com lanceert het eerste Belgische platform voor programmatic buying van reclameruimte voor de magazinepers

"Buy online, read offline". Aldus de baseline van PrintAdBooking.com, het eerste platform voor programmatic buying van reclameruimte in de magazinepers dat binnenkort op de Belgische markt gelanceerd wordt.

post-image-3

PrintAdBooking zal openstaan voor alle uitgevers en regies van de magazinepers aan de ene kant, alsook voor adverteerders (rechtstreeks of via hun bureau) anderzijds, waarbij ze de eerstgenoemde categorie in staat stelt om hun reclame-inventaris geheel of gedeeltelijk te koop aan te bieden.

Het platform dat eind oktober operationeel moet zijn, omvat tijdens de eerste fase een zoekmotor op basis van meerdere criteria met daarin de beschikbare titels en de mogelijkheid om packages te commercialiseren. Dankzij het platform kan het hele aankoop- en verkoopproces geautomatiseerd worden.

Tijdens de tweede fase zal PrintAdBooking uitpakken met tools die het aankoopproces zullen verrijken (aanbevelingen, enzovoort), het beheer van ‘private deals’, yield management, veilingverkoop, en tot slot de toevoeging van digitale premium producten die eigen zijn aan de magazines.

Patrick Steinfort, Managing Director de PrintAdBooking.com: “De ambitie is de valorisatie van de magazinepers. Verder willen we de technieken voor de aankoop van reclameruimte moderniseren en vereenvoudigen. De aankoop van gewone pagina’s is een commodity geworden die de uitgevers en regies ook als dusdanig moeten opvatten. PrintAdBooking wordt complementair bij de bestaande commerciële structuren: het biedt de teams de mogelijkheid zich te concentreren op de productmarketing en op sales met een grotere meerwaarde (op maat, crossmedia, native,…). Verder zorgt het platform er ook voor dat titels die nu ontbreken op de radar van de buyers beter zichtbaar worden. Voor hen is de vereenvoudiging en automatisering van het proces veelbelovend, in de huidige context. Voortgaande op onze contacten met de mediabureaus, zijn ze vragende partij.”

François Chaudoir, CEO van Space, ’s lands grootste mediabureau, bevestigt: “De pers heeft een grote achterstand ten opzichte van de andere (digitale en audiovisuele) media als je naar de transactieprocessen kijkt. Daardoor vraagt de aankoop van dit medium veel tijd. De ontwikkeling van zo’n platform dat zou uitgroeien tot een referentie op de

Belgische markt, zal zeker bijdragen tot een nieuwe impuls voor deze sector. Het initiatief sluit volledig aan bij de noden en de verwachtingen van de bureaus.”

“Eindelijk een initiatief voor de gehele printsector!”, besluit Luc De Potter, general manager van de Unie van de Periodieke Pers. “Dit platform is laagdrempelig en zowel geschikt voor grote als kleine uitgevers. Het laat de uitgevers toe de printsector in zijn volle sterkte en diversiteit aan de markt te tonen : magazines, vakbladen, ledenbladen, gratis bladen…  En must voor uitgevers, een efficiëntiewinst voor de advertentiemarkt.”

 

Back to top button
Close
Close