Het najaar van Skynet

Begin deze week berichtten we al over de viering van de 100.000ste blog bij Skynet en het onderzoek van InSites dat daarmee gepaard gaat. Skynet geeft wat extra cijfers over zijn blogpubliek en laat ook op andere vlakken in zijn kaarten kijken.

post-image-3
Marketing manager Clo Willaerts postte enkele cijfers over de Skynet bloggers. Zo lezen we dat ongeveer 60 % van de Skynet bloggers mannen zijn en 40 % vrouwen. Ook blijkt 68 % tot de leeftijdsgroep van de 25-tot 54-jarigen te behoren waaruit Skynet besluit dat niet enkele jongeren bloggen.

Het gros van de bloggers, 96 %, doet zijn ding thuis. De belangrijkste redenen om te bloggen zijn zelfexpressie, het delen van emoties en creativiteit. Die bevindingen stemmen dus perfect overeen met Amerikaanse data over het blogfenomeen, van de hand van Pew.
Bloggers zijn ook intensieve internetgebruikers: 74 % zegt dagelijks te surfen, en 73 % heeft al eens iets online gekocht.

Skynet kondigde eerder ook enkele nieuwigheden aan. De Standaard maakt er hiereen uitvoerige opsomming van.

We vatten snel even samen:

- Er is een nieuwssite gelanceerd (zowaar met het label 'bèta') die zich volgens Bart Becks niet wil meten met de klassieke online nieuwsmedia maar toch erg ambitieus is met ondermeer toekomstplannen voor mobiel nieuws en teletekst op Belgacom TV. De site mikt op de snelle nieuwsverslinder die overwegend de headlines scant. Naar ons weten gaat dat overigens op voor het gros van de online nieuwsconsument…
- Eind oktober komt Kid City met een online zender, Kid City TV. Ook hier bestaan iDTV-plannen rond. 
- In oktober komt er Delhaize Wine Academy TV, een web-TV programma rond wijnproeven.
- Er komt een cross-mediaal muziek aanbod, een audiotheek met meer concerten, er bestaan plannen voor een boeken-voorleesdienst voor blinden en slechtzienden en er komt een dienst, Skynet Videoland, waar ondermeer series zouden kunnen worden gedownload voor ze op TV zijn geweest.

Ondertussen buigen sommige bloggers als LVB en Maarten Schenk (ooit mee aan de slag voor de Skynet blogs, nu bij TypePad) over de vraag  hoeveel Skynet blogs daadwerkelijk actief zijn. Voor ons kan die gerust over elk blogplatform gesteld worden en bovendien veronderstellen we dat de aandacht die Skynet aan zijn blogproject schenkt net ook als bedoeling heeft om meer mensen actief aan het bloggen te krijgen. En wat aan de digitale kar duwen, vinden wij op zich al verdienstelijk.

Back to top button
Close
Close