Home/Videos Interviews/E-mail en word-of-mouth: een sterke combinatie? E-mail en word-of-mouth: een sterke combinatie? In deze tijden van virale marketing, Web 2.0, real-time communicatie en social networking communities, hebben velen al het einde van de e-mail aangekondigd. E-mail zou gezien worden als ‘passé’, het communicatiemiddel van de mama’s en de papa’s (en zelfs de oma’s en de opa’s). De jongere generatie chat en blogt. 2006-08-17Comment Zoals altijd wanneer het einde van iets wordt aangekondigd, ben je natuurlijk best dubbel op je hoede. Maar toch: je kunt er niet omheen dat de rol van e-mail en email marketing ter discussie staat. Daar zijn verschillende redenen voor die niet zozeer te maken hebben met het medium zelf maar wel met al wat er omheen gebeurt en vooral de manier waarop bedrijven het gebruiken. Er is natuurlijk het hele spamprobleem dat de zaak er niet makkelijker op maakt. Maar er is vooral het gebruik van e-mail door bedrijven die het meestal nog zien als een uni-directioneel informatief of commercieel vehikel dat uitgebraakt wordt over een massa gebruikers. E-mail als onpersoonlijk massamedium, eerder dan als wat het moet zijn volgens de kenners (en dat is trouwens allesbehalve nieuw): een gepersonaliseerde dialoog. eMarketer.com heeft een interessant rapportje gepubliceerd over hoe het ook anders kan en hoe e-mail en ‘word-of-mouth’ samen een ‘winnende combinatie kunnen vormen’. Het rapport herinnert er ons aan wat e-mail eigenlijk moet zijn: een manier om de relatie met de klanten te versterken, geïnteresseerde prospecten te bereiken er mee te converseren. E-mail is door zijn inherente eigenschappen natuurlijk een medium dat een beetje oubollig lijkt in vergelijking met moderne real-time communicatiesystemen: je verstuurt, je wacht af, je weet niet eens of je contactpersoon achter zijn computer zit etc… Maar het biedt ook heel wat voordelen, zowel voor de gebruiker (iedereen heeft het) als voor de marketeer (extreem meetbaar). De grootste problemen hebben dan ook niet met e-mail zelf te maken maar met het onzorgvuldig gebruik door bedrijven die de basisregels van de virale marketing niet respecteren. Het inbouwen van enkele basistechnieken kunnen het virale potentieel van een e-mail actie optimaliseren. Denk aan de content die je verstuurt (het virale potentieel ervan: is het iets leuk, iets dat we met anderen willen delen), bouw functies in om de mails snel en makkelijk door te sturen, segmenteer je lijsten in verschillende doelgroepen die onderling samenhangen etc.. Daarnaast bekijkt het rapport ook vragen zoals ‘moeten marketeers de controle opgeven om word-of-mouth aan te moedigen’ en ‘wat komt er eerst, een efficiënte e-mail lijst of word-of-mouth die zo een lijst mogelijk maakt’. Persbericht op deze link: http://www.marketwire.com/mw/release_html_b1?release_id=154046 Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address