Nokia koopt Loudeye en breidt digitaal muziek offensief uit

In het tweede kwartaal van dit jaar verkocht Nokia meer dan 15 miljoen telefoons met de ingebouwde mogelijkheid om digitale muziek te beluisteren. Volgens het Finse bedrijf worden mobiele toestellen met, naast telefoniemogelijkheden, allerhande multimediale snufjes het platform van de toekomst voor wie altijd zijn muziek met zich wil meedragen.

post-image-3

En dus kon het ook niet uitblijven: Nokia wordt naast een hardwarebedrijf ook een mediabedrijf. De Finse gigant heeft eerder deze week aangekondigd dat het voor om en bij 60 miljoen USD Loudeye, één van de bekendere aanbieders van distributiediensten voor digitale muziek, overneemt.

OD2, het bedrijf van Peter Gabriel, en lang de favoriete partner van veel Europese portaalsites, werd in 1994 de Europese afdeling van Loudeye.

De muziekcirkel is daarmee rond want binnenkort zal Nokia zowel meespelen in het segment van de benodigde hardware voor digitale muziek als van de diensten en de muziek zelf.

Nokia’s Nseries wordt daarmee een duidelijke concurrent voor ondermeer Apple en Microsoft. Uiteraard wil het bedrijf ook zijn sectorgenoten een hak zetten, zo verkoopt Sony Ericsson al een tijdje met succes zijn fameuze ‘Walkman’ serie.

Apple is vandaag de marktleider in muziekland met een totaal aanbod voor digitale muziek (hoewel Nokia naar verluidt meer smartphones verkocht dan Apple iPod’s), Microsoft werkt er aan. Apple heeft trouwens zelf begrepen dat de toekomst wel eens zou kunnen weggelegd zijn voor draagbare muziekspelers met telefoniemogelijkheden en werkt al geruime tijd aan een eigen aanbod, in de wandelgangen bekend als de iPhone.

Nokia heeft alle criteria om te slagen in zijn opzet: de juiste doelgroep, een ‘installed base’, een aanbod, een sterk merk en…veel goesting. Natuurlijk wil dat niet zeggen dat het daarmee meteen de iPod gaat ‘killen’. Misschien is er wel gewoon ruimte voor de twee.

http://www.nokia.com/A4136001?newsid=1067845

Back to top button
Close
Close