Zappware realiseert iDTV primeur met verstrekkende gevolgen voor TV-kijkgedrag

Het Belgische Zappware heeft een software-uitbreiding gerealiseerd voor de set-top boxen van Telenet’s iDTV platform. Het gaat om een primeur omdat het de eerste keer is dat een commerciële harde schijf toepassing wordt ontwikkeld via de Multimedia Home Platform (MHP)standaard. Een primeur voor ons land maar ook ver daarbuiten.

post-image-3

Door het inbouwen van de zogeheten Flexview functionaliteit in Telenet’s Digicorder beschikt de kijker over de mogelijkheid om TV-programma’s op te nemen vanuit de elektronische programmagids (EPG), kan hij live uitzendingen pauzeren en tijdens programma’s terugspoelen en vervolgens weer vooruit spoelen.

Is dat niet wat je met een Personal Video Recorder doet? Klopt maar met het aanbieden van deze functies vanuit de EPG via het MHP platform verloopt alles onmiddellijk digitaal.

Koen Swings, Managing Partner ZappwareKoen Swings van Zappware: “Operatoren krijgen de mogelijkheid om zowel content als applicaties op te slaan op de harde schijf van de set-top box. Wij zijn ervan overtuigd dat deze evolutie een grote impact zal hebben op de televisie-ervaring van de kijker.”

We hadden net een berichtje afgewerkt over de impact van DVR’s op het reclamegedrag van de TV-kijker (lees hier) en vroegen ons dus af of die impact ook te maken heeft met de manier waarop TV-kijkers omgaan met reclame op TV. We belden Koen Swings.

Digimedia: “Verwacht je dat deze nieuwe functie ook gevolgen zal hebben voor het ‘skippen’ van advertenties?”

Koen Swings: “Zeer zeker. Met deze dienst beschikt de kijker over een ingebouwde functie om zijn kijkgedrag te personaliseren en dat zal onvermijdelijk ook een impact hebben op de reclame. Anderzijds bieden de ontwikkelingen en diensten binnen de iDTV-omgeving heel wat nieuwe opportuniteiten voor de adverteerders. En we zien dan ook geleidelijk aan meer en meer gebeuren op dat vlak.”

Het ziet er dus naar uit dat na een lange periode van het investeren in voldoende ‘eyeballs’ voor het iDTV –platform, een investering die overigens nog intensief bezig is, geleidelijk aan de adverteerders ook effectief beginnen gebruik te maken van de interactieve mogelijkheden die iDTV per definitie biedt. Uitkijken naar de volgende toepassingen die op de digitale kijker worden losgelaten en vooral ook de mate waarin de twee grote aanbieders TV-kijkend België weten warm te maken voor de digitale platformen.

Het ziet er alvast goed uit voor de voorspelling die Bart Becks eerder dit jaar deed over reclame op iDTV: volgend jaar wordt het jaar van de waarheid; lees ook 'Inside blikt terug op één jaar iDTV'.

Back to top button
Close
Close