Home/Mobile marketing/Nokia bereidt zijn comeback voor Nokia bereidt zijn comeback voor Nokia is gestart met de voorbereidingen voor het ontwerp van een nieuwe mobiele telefoon die het eind 2016 hoopt te lanceren en die zijn grote terugkeer moet betekenen op een markt die het in 2013 moest verlaten. 2015-08-10Comment De Finse groep, de voormalige wereldwijde nummer één van de mobiele toestellen, werd onttroond door de smartphones en de opkomst van Apple en Samsung. De groep verkocht einde 2013 zijn telefoonafdeling aan Microsoft, om zich terug te concentreren op telecom-apparatuur, het domein waar het zich verder versterken wil door de fusie met Alcatel-Lucent. Maar het heeft de telefoons niet opgegeven, en Rajeev Suri, CEO sinds mei, wil tegen einde 2016 naar deze markt terugkeren, wanneer het non-concurrentiebeding met Microsoft verstrijkt. Om zijn terugkeer voor te bereiden neemt de groep ontwikkelaars in dienst, test hij nieuwe producten en zoekt hij commerciële partners. Nokia is zijn terugkeer naar het grote publiek al gestart met de lancering in China van een nieuwe Android tablet, de N1, in januari, en door eind juli een bolvormige camera te onthullen, ontworpen voor virtual reality. Tegelijkertijd werd er ook een Android applicatie gelanceerd, de Z Launcher, waarmee men de content op de smartphone kan organiseren. De technologie-afdeling van Nokia heeft op LinkedIn aankondigingen gepost voor tientallen jobs in California, waaronder ingenieurs gespecialiseerd in het Android besturingssysteem, dat in zijn toekomstige mobiele toestellen gebruikt zal worden. De groep had in mei zijn voornemen bekend gemaakt om een 70 banen te schrappen in deze afdeling, waar er 600 mensen tewerkgesteld zijn, maar dit getal werd sindsdien met de helft verminderd, aldus een interne bron. Opnieuw een plaats onder de zon veroveren zal geen gemakkelijke zaak zijn bij deze snel evoluerende en concurrerende markt waar de Amerikaan Apple met bijna 90% van de winst gaat lopen. Maar Nokia kan rekenen op een groot aantal patenten dat het in de voorbije 20 jaar verzamelde en zorgvuldig bijgehouden heeft nadat het zijn voormalige mobiele afdeling afstond aan Microsoft. En zodra de fusie met Alcatel-Lucent rond is, zal het ook kunnen genieten van de talenten van Bell Labs, de researchcentra in de Verenigde Staten die acht Nobelprijzen op hun palmares hebben. Nadat Nokia enkele technologische evoluties gemist had, te traag reageerde op de veranderde smaak van de gebruikers, en zijn vaste kosten liet ontsporen, belooft het bedrijf dat het de fouten uit het verleden niet zal herhalen. Het zal zich daarom oriënteren naar licentieovereenkomsten waarbij het, in ruil voor royalty`s, andere fabrikanten zal toelaten om telefoons te assembleren en op de markt te brengen die onder zijn merknaam verkocht worden. Het is een grote breuk met het verleden, toen de Finse groep meer telefoons vervaardigde dan alle concurrenten samen en hiervoor tienduizenden mensen in zijn fabrieken tewerkstelde. De onder licentie verkochte producten, zoals de N1 tablet, brengen ongetwijfeld minder op dan de toestellen vervaardigd in de fabrieken van de groep, maar ze brengen ook minder risico met zich mee. Voor een kleinere investering brengen zij een regelmatig inkomen op dat een aanvulling is op de activiteit van Nokia in de telecomapparatuur, en het bedrijf toelaat om zijn imago bij het grote publiek te herstellen. (via Reuters) Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address