IDC distilleert de lessen uit een jaar van toenemende mobiele marketing experimenten in de VS

Onderzoeksbureau IDC heeft onder de veelzeggende naam “Spinning Business Models on Their Heads: The Early Lessons of U.S. Mobile Advertising” een rapport gepubliceerd, waarin het de ‘lessen’ uit de eerste grote experimenten in de VS met reclame via mobiele telefoons bundelt.

post-image-3

Blijkbaar zijn het afgelopen jaar in de VS heel wat experimenten uitgevoerd rond mobiele reclame en is het draagbare medium er één van de meest bekeken wissels op de reclametoekomst. Voor een keer lopen de Amerikanen niet voor op het ‘oude continent’ waar het mobieltje traditioneel erg sterk staat.

Toch is het interessant om te kijken hoe IDC de Amerikaanse ervaringen na een jaar van “focusgroepen, proefprojecten en experimenten met formaten” (sic) samenvat.

We konden het rapport zelf (nog) niet inkijken maar leerden uit de samenvatting er van dat IDC besluit dat zowel adverteerders als operatoren hun business modellen moeten aanpassen voor het mobiele reclamemedium, meteen de verklaring van de titel van het rapport.

In een notendop de belangrijkste conclusies van IDC:

  • De mobiele telco’s moeten zichzelf zien als mediabedrijven eerder dan als telefoonbedrijven als ze willen tegemoet komen aan de conclusies hieronder en als ze op een succesvolle manier iets willen aanvangen met hun enorme gebruikersdatabanken voor reclamedoeleinden. Overigens is dat niet echt een vrijblijvende keuze maar een noodzaak voor wie de dalende inkomsten uit klassieke mobiele telefonie wil opvangen.
  • Een van de grootste uitdagingen is het omgaan met de andere houding van de consument op het vlak van reclame op het mobiele medium: zowel de ontvankelijkheid als de verdraagzaamheid tegenover reclame zijn op dit medium helemaal anders.
  • Een andere uitdaging is die van de formaten die het goed doen op het mobiele medium.
  • Ten vierde: de frequentie waarmee advertenties getoond worden op het mobiele medium moet aangepast worden aan het medium.
  • En ‘last but not least’: de advertenties moeten naadloos aangepast worden aan de individuele  kenmerken van de bestemmeling.

Samenvattend, aldus IDC: deze uitdagingen het hoofd bieden vormt samen met het creëren van efficiënte en engagerende campagnes, die tegelijkertijd niet intrusief zijn, de belangrijkste uitdaging voor zowel de adverteerders als de telco’s.

Wie in detail wil weten wat dat betekent, kan het rapport bestellen.
 
Back to top button
Close
Close