Home/Campaigns/Onthaasten met Ikea in het Belgische interactieve startschot voor de Zweden Onthaasten met Ikea in het Belgische interactieve startschot voor de Zweden “Als een grote adverteerder als IKEA het internet gebruikt om campagne te voeren, dan is dat heuglijk nieuws voor de online gemeenschap, dachten we.” Als de verzender van bovenstaand bericht bovendien zegt dat hij hoopt dat het bericht een plaatsje krijgt op onze ‘fel gewaardeerde website’ is onze nieuwsgierigheid al helemaal geprikkeld. En ook wel een beetje ons ego gestreeld. Dames en heren van het WWW: hier komt Ikea. 2006-08-08Comment U leest het goed: Ikea start met online reclame in ons land. “So what” denk je nu misschien. Wel: het is geen onbelangrijk nieuws. Want in de laatste cijfers over de online reclamebestedingen in ons land van het IAB (cijfers 2005, zie op deze link), prijkt de naam Ikea samen met die van bedrijven en merken als Media Markt, Kraft, Lidl, Brico, McDonalds en Quick op het lijstje van grote adverteerders die niets online deden. Het IAB mag voor zijn cijfers over 2006 dus alvast de naam Ikea uit dat lijstje met 'boosdoeners' schrappen. Want de Zweudse ‘home’-gigant en pleitbezorger van Scandinavisch design start een online teasercampagne met ”interpellerende vragen die het publiek naar een evenementiële site moet leiden: www.leefnu.be”. Die webstek zelf bestaat uit een gebruiksvriendelijke en stressvrije peiling rond een heikel en actueel thema in deze tijden dat iedereen zichzelf voorbijloopt, om de oren wordt geslagen met sociale rolmodellen en vergeet te genieten van het leven: “geniet jij van je leven?”. Wie dat wenst kan zelfs zijn persoonlijke analyse aanvragen per e-mail. Het motto: gooi al die sociale druk overboord en geniet, leef en begin er nu mee. Wie de rat race wil ontvluchten en onthaasting hoog in het vaandel draagt kan ook terecht op de leefnu-blog of op de anti-stresstips. De campagne ging van start op 7 augustus en naar verluidt vulden al 2.000 surfers de online enquête in. De actie, offline en online, is van de hand van reclamebureau Germaine (BBDO groep) dat voor het online luik in zee ging met de designers van mtfr.be. Het offline gedeelte bestaat ondermeer uit wildpostering, Boomerangkaarten, affiches in toiletten en bierkaartjes. Einddoel volgens Germaine, de nieuwe slogan, LEEF NU, meteen ook een maatschappelijke dimensie geven. En natuurlijk ‘en passant’ bij onthaasting, anders leven en genieten ook even aan Ikea denken. Wie de knop van de balans tussen ‘moeten’ en genieten niet kan omdraaien kan natuurlijk altijd zijn mid-life crisis inzetten en twee jaar door Lapland trekken of boomhutten gaan bouwen in de Provence. Update< Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address