Home/Videos Interviews/De gevolgen van Web 2.0 voor de IT sector De gevolgen van Web 2.0 voor de IT sector IDC heeft een studie gepubliceerd waarin het op zoek gaat naar de effecten van de Web 2.0 ontwikkelingen op de ‘digitale markt’. Even de redenering mee volgen. 2006-08-07Comment Eerst en vooral stelt IDC vast dat er een nieuwe ‘digitale marktplaats’ is ontstaan die de klassieke markten enerzijds bedreigt en er anderzijds op voortbouwt. Die nieuwe digitale realiteit, met termen als Web 2.0, de long tail en meer nieuwe hypebegrippen, wordt gekenmerkt door een samenvloeien van technologieën, gebruikers, vraag en een verandering in de manier waarop mensen hun leven…leven. Op drie vlakken zit daar volgens IDC een bedreiging of uitdaging in voor bestaande modellen: reclame, het gebruik van technologie en distributie. Maar er zitten ook grote opportuniteiten in voor de typische klanten van het in IT gespecialiseerde studiebureau: leveranciers van software, hardware en IT diensten. IDC ziet een aantal paradoxen in de digitale markt van vandaag. Enerzijds worden alle bronnen opengetrokken: zo wordt onze ‘reach’ steeds meer globaal in plaats van lokaal. Maar tegelijkertijd ‘krimpt de wereld’ doordat alle diensten, bronnen en zo meer samengebracht worden in een beperktere en als het even kan gepersonaliseerde persoonlijke digitale beleving. We leven tegelijkertijd in een ruimere marktplaats dan ooit tevoren en in een beperkte cyberomgeving waar alles wat we nodig hebben samenvalt in afgebakende omgevingen. IDC geeft de pluim voor die nieuwe digitale realiteit vooral aan Google. Het spreekt zelfs over een ‘Google effect’: de combinatie van bestaande elementen in nieuwe aantrekkelijke formaten die de nodige ‘buzz’ creëren. En zo kan niemand, ook de kleine lokale handelaar, volgens IDC niet meer buiten de digitale realiteit waar digitale platformen cruciaal zijn voor reclame, het creëren van gebruikerscommuniies, noem maar op. Wat zijn dan de belangrijkste opportuniteiten voor de IT markt? Voor de softwareboeren het opzetten van infrastructuurplatformen voor het bouwen van die digitale marktplaats; het leveren van security software voor draadloze toegang, transacties, tools voor samenwerking en dies meer; en het aanbieden van toepassingen voor het verbeteren en vergemakkelijken van de toegang tot die digitale marktplaats. Voor de hardwarefabrikanten de verkoop van storage , netwerkapparatuur en datacenters en servers die al deze nieuwe diensten ondersteunen en mogelijk maken. En voor de dienstenleveranciers het opzetten en beheren van datacenters en diensten die de Web 2.0 explosie mogelijk maken. http://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=prUS20298606 Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address