Home/Online media/Nieuwsconsumptie: de online mythe ontkracht? Nieuwsconsumptie: de online mythe ontkracht? Tal van analisten willen ons doen geloven dat de online media alle andere bronnen voor nieuwsgaring vervangen. Maar een studie van Pew ontkracht dat: online nieuwsbronnen vullen andere nieuwsbronnen aan, maar ze vervangen ze niet. 2006-08-04Comment Volgens Pew besteedt 48 % van de Amerikanen dagelijks minstens 30 minuten aan het bekijken van het nieuws op TV. Slechts 9 % besteedt even veel tijd online voor het invullen van zijn nieuwsbehoeften. Ook kranten en radio worden langer geraadpleegd dan de online media voor het nieuws. Opmerkelijk is dat de online nieuwsconsumptie niet in de eerste plaats gebeurt op krantensites. Het gros van de surfers stilt zijn honger naar nieuws blijkbaar op sites als MSNBC, Yahoo en CNN. 4 % van de volwassen surfers leest regelmatig nieuwsblogs, in de leeftijdscategorie tot 24 jaar is dat 9 %. Eigenlijk mag één en ander niet verwonderen: het ‘ritme’ waarmee je nieuws raadpleegt op het net ligt vele malen hoger dan pakweg de nieuwsconsumptie op TV. Het gemiddelde journaal smeert een aantal thema’s over een langere periode uit waardoor de tijd die je er aan spendeert hoger ligt. Online nieuws lezen is nog steeds een proces dat sneller gaat en overwegend bestaat uit het scannen van nieuwsberichten. Misschien dat de toenemende aandacht voor online video, de gemiddelde tijd dat surfers online nieuws consumeren geleidelijk aan verhoogt. http://people-press.org/reports/pdf/282.pdf Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address