Google wil zijn deel van de streaming games-koek en neemt Twitch in het vizier

Google kondigde vrijdag de lancering aan van een distributieplatform voor live videogame-wedstrijden, "YouTube Gaming". Dat moet de concurrentie aangaan met Twitch, de pionier in deze sector die in augustus verleden jaar gekocht werd door Amazon voor 970 miljoen dollar (861 miljoen euro).

post-image-3

De dienst die Google voorstelde zal meer dan 25.000 verschillende videogames brengen, die elk hun eigen pagina krijgen. Daar zullen de heruitzendingen te zien zijn en de live uitzendingen van wedstrijden of video`s.

Via een abonnementssysteem zal de gebruiker een lijst met "channels" kunnen samenstellen.

"Wanneer u iets specifiek zoekt, zal u in volle vertrouwen kunnen zoeken. U weet dat, wanneer u `call` intikt, u bij  `Call of Duty` (nvdr, een van de bekendste reeksen in de videogame-industrie) terechtkomt, en niet bij `Call Me Maybe` (nvdr, de song van Carly Rae Jepsen)", zo schrijft Alan Joyce, directeur producten bij Google, op het officiële blog van YouTube.

YouTube Gaming, dat beschikbaar is voor computer, mobiel toestel of tablet, zal deze zomer gelanceerd worden, eerst in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië.

Het live uitzenden van videogame-wedstrijden is een sector in volle groei. Het succes valt te verklaren door het enthousiasme voor videogame-wedstrijden, maar ook door de mogelijkheid om commentaar te leveren op games of om met de spelers te communiceren.

In drie jaar tijd is Twitch, met 55 miljoen unieke bezoekers per maand, uitgegroeid tot de vierde grootste site qua internetverkeer in de Verenigde Staten. Giganten zoals Netflix, Google en Apple gaan het vooraf, maar het laat Facebook en Hulu achter zich, aldus cijfers van het risicokapitaalbedrijf Bessmeer Ventures, een van zijn supports.

Het doelpubliek, jonger en meer doelgericht dan het publiek van een tv-zender, is aantrekkelijk voor de adverteerders.

Back to top button
Close
Close