Home/Interview/Marc Bresseel (Regional Sales Director MSN EMEA): “de consument heeft altijd gelijk” Marc Bresseel (Regional Sales Director MSN EMEA): “de consument heeft altijd gelijk” <DIV>Sinds 1 oktober is Marc Bresseel, de juryvoorzitter van de Night Of The Internet 2006, 10 jaar bij Microsoft. Bresseel begon bij de communicatiedienst van het bedrijf en stampte later MSN België uit de grond. 2006-10-11Comment Na een aantal jaren als general manager van de lokale vestiging van MSN, zocht Bresseel wijdere horizonten op als Regional Sales Director voor MSN EMEA. In die hoedanigheid kwam hij uiteraard in contact met de internationale online reclamesector en met pan-Europese adverteerders. Een ideale partner dus voor een gesprek over de interactieve sector in ons land, vanuit een internationaal perspectief met Belgische wortels… Online werkt Wie zou denken dat Marc Bresseel na al die jaren in de spits van de online reclame “het heilige vuur” wat zou zijn verloren is er aan voor de moeite. Wel integendeel: Bresseel lijkt meer begeesterd dan ooit om te blijven duwen en trekken aan de kar van de online reclame. Hij heeft daar heel wat redenen voor, niet in het minst het eenvoudige feit dat ‘online werkt’ en helaas nog te weinig mensen dat beseffen. Een andere reden is meteen een geruststelling voor wie denkt dat we alleen in ons land nog achter liggen op het vlak van de omarming van de interactieve media. Bresseel stelt namelijk vast dat ook op het internationale platform heel wat marketeers nog niet mee zijn. Marc haalt het voorbeeld aan van een congres over jongerenmarketing waar hij vol vuur over het mediaverbruik van de jongeren praatte en het daarbij geregeld over MSN Messenger had, zoals de lezers van Digimedia weten de meest populaire online toepassing bij de surfende jongeren. Na een tijdje stelde Bresseel vast dat een groot deel van de marketeers nooit MSN Messenger hadden gezien, laat staan gebruikt, en er in sommige gevallen niet eens van gehoord hadden. Noteer dat het dus om jongerenmarketeers gaat. Het evenement in kwestie is ondertussen wel al anderhalf jaar geleden maar ook nu stelt Marc vast dat adverteerders en marketeers zelden op de hoogte zijn van de nieuwe digitale evoluties in het medialandschap en populaire online bestemmingen/fenomenen als pakweg YouTube en Secondlife.com niet kennen De consument beter leren kennen Je kunt natuurlijk nooit alles kennen maar het valt toch op dat veel professionals niet weten waar hun klanten op het vlak van media mee bezig zijn. En dat lijkt ons toch één van de kerntaken van een marketeer te zijn. Zoals Bresseel zegt: “de consument heeft altijd gelijk, als brands zich echt willen engagen met consumenten zullen ze die consument beter moeten leren kennen”. En dat begint natuurlijk met het begrijpen van (en inspelen op) de mediaconsumptie van die consumenten: welke media, hoe vaak etc…. Maar we moeten realistisch blijven: hoewel het ook internationaal inzake online marketing soms huilen met de pet op is, is er een significant verschil tussen de situatie in pakweg ons land en Bresseel’s tweede thuishaven, Londen. Bresseel ziet hiervoor verschillende redenen. Eerst en vooral is er natuurlijk de realiteit van de kleinere markt en dus de kleinere budgetten. Toch mag dat geen rem op de ontwikkeling van de agencies zijn. Bresseel stelt met genoegen vast dat sommigen van hen absoluut kunnen meedraaien op internationaal niveau en dus best de nodige, misschien Belgisch a-typische, ambities mogen tentoon spreiden. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address