Dossier jobs: 105 bezoekers van Digimedia.be over hun carrière

In een economisch klimaat waar de bestedingen voor online communicatie wereldwijd sneller groeien dan de markt, krijg je onvermijdelijk een strijd om het beschikbare talent. Na een paar magere jaren halen de agencies vandaag duidelijk de vruchten van hun jarenlange inspanningen binnen.

post-image-3

Er ligt enorm veel werk op de plank bij de meeste bureaus en webbouwers. Terwijl hun teams zich uit de naad werken om het bestelde werk op te leveren, buigen veel ondernemers uit de sector zich over de vraag hoe ze hun groei moeten beheren.

 

In de kennissector die de interactieve marketing is, betekent het beheer van groei in de eerste plaats het beheer van het menselijk kapitaal. De HR manager (bij veel kleinere webbouwers en bureaus dikwijls ‘de patron’) mocht zich amper een half decennium geleden al wel eens bezig houden met afvloeiingen, vandaag is zijn rol in de eerste plaats het vinden van de juiste man of vrouw voor de juiste job. En dat loopt niet altijd van een leien dakje.

 

De HR-uitdagingen

 

Internet en ICT kampen met de naweeën van de gebarsten luchtbel en dat heeft natuurlijk zijn invloed, zeker voor de technische profielen. Voor eerder marketing- en media-gerichte jobs is het dan weer niet evident om in ons land experts te vinden met de nodige ervaring.

 

Er is wel een hele nieuwe generatie pas- afgestudeerden die opgegroeid zijn met de interactieve media maar die moeten natuurlijk op het vlak van ervaring nog hun weg vinden.

 

Al bij al zijn er weinig data beschikbaar over de internet-jobmarkt. Dat heeft ondermeer te maken met het feit dat er in de sector heel wat jonge beroepen zijn die je moeilijk in de enge hokjes kunt stoppen waarmee de evoluties van de jobmarkt traditioneel worden gemeten.

 

Zo zijn sommige internetberoepen eerder technisch van aard. Denk maar aan ontwikkelaars en programmeurs. Die worden meestal tot de zogeheten ICT-beroepen gerekend. En bij die ICT-beroepen in de ruime zin (dus ook buiten het internetsegment) staan er volgens sectororganisatie Agoria ongeveer 13.000 vacatures

Back to top button
Close
Close