Home/Mobile marketing/InboxZero, de Belgische app die Google wil onttronen InboxZero, de Belgische app die Google wil onttronen InboxZero is een app die komaf wil maken met de overvolle inbox. Met deze app zal de gebruiker niet alleen niets meer vergeten, hij kan ook tijd winnen en heeft dus minder stress. De maker ervan, Salvatore Curaba, is erg ambitieus en heeft grootse plannen met zijn telg. 2015-05-12Comment "De traditionele mailboxen werden 40 jaar geleden gecreëerd. Deze communicatietool is maar erg weinig geëvolueerd. Men kan wel enkele pseudo-oplossingen vinden, maar het probleem van de overvolle inbox blijft bestaan", zo legt Salvatore Curaba uit, de bedenker van InboxZero. De oprichter van InboxZero illustreert de slechte werking van de mailboxen met deze vraag: "Wanneer u post ontvangt, zet u die dan terug in uw eigen brievenbus wanneer u die gelezen hebt? Waarom dat dan wel doen bij e-mail? Want wij lezen een mail en daarna blijft die in onze inbox. Met InboxZero wilden wij deze slechte werking radicaal veranderen". Salvatore wil zelfs nog meer: "Zou u graag uw sms-berichten ontvangen zoals uw mails, zonder dat die in conversaties opgedeeld zijn? Waarom doet men dat dan bij e-mails? Wij hebben allemaal al heel veel tijd verloren door een mail te zoeken die van een bepaald iemand afkomstig was". De maker van InboxZero vraagt zich af hoe het mogelijk is dat de e-mail clients in 40 jaar tijd zo weinig geëvolueerd zijn. Dit gebrek aan aanpassing laat zich steeds meer voelen. Velen klagen dat hun mailbox overvol zit, dat zij belangrijke mails missen of mails van bepaalde personen niet gemakkelijk kunnen terugvinden. Al deze problemen leiden uiteindelijk tot een verlies aan productiviteit en tijd, en bezorgt de gebruiker stress. Uitgaande van deze vaststellingen heeft Salvatore Curaba beslist om de expertise van zijn bedrijf, EASI, op vlak van het beheer van e-mails en samenwerking te delen met de wereld. Al jarenlang maakt zijn bedrijf intern gebruik van oplossingen waarmee de aangehaalde problemen uit de weg geruimd zijn. Dat is waarom het project InboxZero ontstaan is. InboxZero wil een app zijn voor het beheer van e-mails waarmee de gebruiker niets meer vergeet, tijd wint, en geen stress meer heeft. InboxZero werd ontwikkeld door EASI, een Belgisch bedrijf dat al meer dan 15 jaar gespecialiseerd is in het ontwikkelen van software. Deze programma`s omvatten vooral oplossingen voor het beheer van e-mails en samenwerking, bestemd voor bedrijven. Het team van meer dan 130 mensen is de uitdaging aangegaan om het op te nemen tegen de computergiganten. Functies *Snel een mail vinden in een conversatieInboxZero verzamelt automatisch uw mails in gesprekken per contactpersoon. U kunt dus snel alle mails met een bepaald contact overlopen in een enkele conversatie. Een specifieke mail van een bepaald persoon terugvinden wordt kinderspel. Om het doorlopen van uw mails te vergemakkelijken kuist een intelligent algoritme uw mails op en toont enkel het essentiële. * Niet langer verdrinken in nieuwsbrievenUw conversaties worden slim gegroepeerd in twee categorieën: Personen en Bedrijven. U kunt zich dus concentreren op uw gesprekken met personen, en de door bedrijven verzonden nieuwsbrieven vluchtig doornemen. Uw inbox zal meteen al veel beter georganiseerd zijn. * Niets meer vergeten dankzij herinneringenVoeg een herinnering aan een gesprek toe en die zal op het gewenste tijdstip opnieuw in uw inbox verschijnen. Een mail vergeten te beantwoorden of een andere mail opvolgen, het behoort voortaan tot het verleden. U kunt snel alle gesprekken met herinneringen raadplegen in een weergave met uit te voeren taken. * Snel alle bijlagen overlopen die u met een contactpersoon uitgewisseld hebtWe hebben allemaal al tijd verloren door een bijlage te zoeken die van een bepaalde persoon afkomstig was. Met InboxZero kunt u snel alle bijlagen vluchtig overlopen die horen bij de e-mails die u met een contactpersoon uitgewisseld hebt. * Een serene modus voor minder stressActiveer de serene modus, en beslis welke mails u in uw inbox wil zien, en welke meldingen u wil ontvangen. Kies er bijvoorbeeld voor om geen melding te krijgen wanneer u nieuwsbrieven van bedrijven ontvangt. U zal enkel verwittigd worden wanneer een persoon u een mail zendt.Deze serene modus werd ontwikkeld met de komst van de Apple Watch in het achterhoofd. De man achter de app Wij hadden een ontmoeting met de man achter het project, Salvatore Curaba, maker van InboxZero en CEO van EASI. Denkt u niet dat e-mail dood is?(Lacht) E-mail zal nooit sterven, het is het enige asynchrone middel dat een dergelijke efficiency en snelheid mogelijk maakt. Het probleem berust niet bij de mails, maar bij de bestaande oplossingen om ze te beheren. Dat is waarom wij de bestaande oplossingen revolutionair willen wijzigen en een nieuwe technologie aanbieden die een efficiënter beheer biedt. De komst van web 2.0 betekent niet het einde van het tijdperk van de mails. Die zullen nog altijd op de eerste plaats blijven staan bij de communicatiemiddelen van bedrijven. De app is gratis. Wat is er dan eigenlijk de bedoeling van?Wij wilden een perfecte app creëren, de mooiste en de betrouwbaarste. Het echte doel van het bedrijf is om EASI op de wereldmarkt te zetten en naam te maken door een echte toegevoegde waarde te brengen. Wij willen de manier waarop de mensen hun mails gebruiken revolutionair veranderen.De uitdaging om het op te nemen tegen giganten zoals Google of Mailbox heeft ook bijgedragen tot onze motivatie (Salvatore Curaba, de manager van het bedrijf, is een voormalig Belgisch profvoetballer.) Wanneer ik het veld op ging, deed ik dat niet voor het geld maar voor de uitdaging. Deze filosofie zit verankerd in mijn persoon en in het InboxZero-project. Op financieel vlak willen wij de grote zuster van InboxZero laten ontdekken, SmartMail, die bijkomende functies biedt en bestemd is voor bedrijven. Sommige extra functies zullen ook in InboxZero aangeboden kunnen worden. Hoelang heeft de ontwikkeling ervan geduurd?We tellen eigenlijk niet meer. Wanneer ik enkel naar de uren van de ontwikkelaars kijk, dan zitten we al op meer dan 1000 dev dagen. Daar komt ook nog mijn persoonlijk werk bij. Ik ben immers rechtstreeks betrokken bij het concept en de productontwikkeling. Voeg daar ook nog het werk bij van het marketingteam en de lay-out. Om een perfect product te maken telt men de uren niet. Bent u niet bang van de concurrentie?Zoals ik al zei, concurrentie motiveert me meer dan dat zij mij imponeert. Onze technologie is meer overdacht, meer afgewerkt en nuttiger dan alle andere pseudo-oplossingen op de markt. Wij brengen een revolutie in het beheer van e-mails. Door onze 15 jaar ervaring kunnen wij de oplossing brengen voor de problemen veroorzaakt door slecht ontworpen inboxen. De app is sinds vanochtend te verkrijgen in de App Store. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address