10 stappen om een project voor een mobiele app goed te beheren

Vandaag is het cruciaal geworden voor elk bedrijf dat van ver of dichtbij met het digitale te maken heeft, om een app te ontwikkelen. Elke ontwikkelde mobiele app moet echter zijn plaats vinden tussen 2 miljoen andere toepassingen.  

post-image-3

De ontwikkeling van een app gebeurt dus niet van vandaag op morgen. Men moet een mobiele strategie uitwerken door na te denken, te analyseren, te creëren, te ontwikkelen en te testen, vooraleer de applicatie in de stores te lanceren. Van het concept tot het online zetten in de appwinkels, dit zijn de 10 stappen die u niet mag overslaan om een project voor een mobiele app tot een goed einde te brengen.

1. Een strategie bepalen
Om deze strategie te bepalen, moet u antwoord geven op deze vragen:
- Wat is de bedoeling van mijn app?
- Tot wie richt hij zich?
- Eerder smartphone dan tablet? Of beiden? iOS, Android, Windows 7?
- Wat is de meerwaarde van de app ten opzichte van andere, reeds bestaande apps?

2. Uw concept uitdiepen
Dit is het moment om uw concept van de app verder te detailleren. Hoe doet u dat best? Door een creatieve brainstorming sessie om op ideeën te komen en te bepalen wat  de functionaliteiten van de app moeten zijn.

3. Nadenken over de gebruikservaring
Bedenken hoe de gebruikers de app zullen gebruiken, en hun parcours in de app bepalen, waarbij de voorkeur gegeven moet worden aan een simpele en snelle route.
1- De workflow van de gebruikservaring in detail uitwerken
2- De wireframes van de schermen van de app uittekenen.

4. Welk budget moet u voorzien?
Afhankelijk van de functies, het parcours van de gebruiker, de complexiteit van het concept, en van het aantal platformen, zal er een budget opgemaakt kunnen worden. Hiermee kan ook een roadmap opgesteld worden voor de evolutie naar latere versies.

5. Design
De applicatie leven inblazen, met eerbiediging van de design-richtlijnen voor de verschillende besturingssystemen. Het design-gedeelte is een belangrijk aspect dat de app meer visueel zal maken, en dat de interface van de gebruikers zal zijn.

6. De performantie meten
Tags installeren om de prestaties van de app te meten en statistieken die men moet kunnen laten stijgen. Met dit dashboard komt u te weten waar de zwakke punten van de app zich bevinden.

7. De ontwikkeling
Alles is nu klaar voor de ontwikkeling - in native vorm, hybride of voor het web, de app: de app wordt geprogrammeerd. Er bestaan zelfs programmeer-frameworks waarmee gemakkelijker versies van apps gemaakt kunnen worden voor de verschillende platformen.

8. Testen, testen, testen!
De app is ontwikkeld, maar moet nog een fase door vooraleer hij gelanceerd kan worden. Eerst moet u het hele gamma noodzakelijke testen uitvoeren om problemen te voorkomen die vermeden kunnen worden. U moet dus uw app op verschillende OS  en OS-versies testen, op verschillende toestellen, verschillende schermgrootten… en zo de kansen op succes maximaliseren.

9. De app lanceren in de stores
De app werd getest en is nu klaar om in de winkels gezet te worden. U moet die online lancering echter voorbereiden door een sympathieke naam te kiezen, een aantrekkelijk icoontje, een pakkende beschrijving, shiny afbeeldingen..

10. En dan?
In het beste geval maakt uw app een goede start en stapelen de downloads zich op. Nu moet u uw app verder laten evolueren door de noodzakelijke wijzigingen aan te brenge, de bugs op te lossen, en vooral naar de feedback van de gebruikers te luisteren.

Een voorbeeld daarvan is de app M6, gemaakt door het agentschap Tapptic. Deze app is een echte ervaring voor zijn gebruikers, die hem ophemelen: met zijn gebruiksvriendelijke ergonomie is 6play de 9e meest gedownloade app geworden in Frankrijk voor 2014, en de 1e Franse app (bron: AppAnnie-klassement - downloads van iOS / Android applicaties op smartphones en tablets in Frankrijk in 2014, buiten games).

Door Alexandre De Saedeleer, Mobile eXperience Manager bij Tapptic.






 

 

Back to top button
Close
Close